Fekete-Dombi Ildikó, a várat is működtető Erkel Ferenc Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, a történelmi emlékhely egy országos programba kapcsolódott be, amelyet a Klebersberg Központ és a Nemzeti Örökség Intézete szervez. Szeptember 24-én érkezett az első csoport Gyulára, most a Szolnoki Tankerületből négy csoport vett részt a programon.
– Egy kormányhatározat értelmében emlékezetpedagógiai programok indultak el a nemzeti emlékhelyeken. A gyulai várban kidolgoztunk egy olyan speciális múzeumpedagógiai vezetést, amely új, egy kicsit kalandos, így pedig igazodik a mostani elvárásokhoz – ismertette.
Fekete Dombi Ildikó hozzátette, a látogatást egy felkészítés előzi meg, a Történelemoktatók Szakmai Egyesülete elkészített egy olyan programot, amelyet a történelemtanárok használhatnak a gyermekek felkésztésére. Kiemelte, egy másik országos program keretében is érkeznek diákok a várba, a Honvéd Kadét Programban a szablyavívás kerül a múzeumpedagógiai esemény középpontjába.
Árgyelán Adrienn múzeumpedagógus elárulta, a Szulejmán kémei című programban az ide érkező diákok egymás ellen versenyeznek. A kérdés az, hogy hogy ki fogja hamarabb megtalálni a nyomokat, amelyek a vár termeiben vannak elrejtve. A megtalált nyomokat a résztvevőknek meg is kell fejteniük, hiszen ezek kódok is egyben. Akinek ez a leghamarabb sikerül, az fogja megtalálni a vár inventáriumát, amely Szulejmán kémeinek legfontosabb küldetése.
– Az országos programnak az a célja, hogy a diákok ne csak hagyományos módon látogassák meg a várat, illetve egy-egy történelmi emlékhelyet, hanem élményszerűvé tegyük nekik az itt tartózkodást. A mai nap résztvevői is információt kaptak a gyulai vár történelméről, az oszmán-török ostromról, viszont a továbbiakban nem a hagyományos módon kísértük végig őket egy tárlatvezetésen, hanem saját maguk derítették fel az egész várat – fejtette ki Árgyelán Adrienn.
Flammer Tekla Valéria, a szolnoki Széchenyi István Gimnázium kilencedikes diákja barátaival próbálta feltörni a gyulai vár titkait, mint mondta különleges történelemóra volt ez számukra.
– Nagyon jól éreztem magam a programon, tetszett, hogy magunktól felfedezhettük a várat, és így új tapasztalatokat nyerhettünk – foglalta össze az elsős gimnazista.
A Nemzeti Emlékezetpedagógiai Program a teljes tanévben tart, a fürdőváros legismertebb történelmi épületében decemberig mintegy kétezer diák ismerkedik meg játékosan a történelemmel.