Az elektromos roller-hálózat kiépítésekor sokan aggodalmukat fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy a járműveket a városban szanaszét hagyják majd a használóik, de nem így lett. Szarvas Péter polgármester leszögezte: az üzemeltető az ígéretéhez hűen végzi a rollerek rendezését, töltését és karbantartását.
– 4-5 éve kezdődött el az elektromos kerékpárok és rollerek térhódítása Magyarországon a nagyobb városokban. Magam is tapasztaltam, hogy sok probléma adódott akár a fővárosban is az elhagyott, leborított rollerek, kerékpárok miatt. Bennünk is volt egy félelem a rollerek bevezetését követően, éppen ezért a vállalkozóval való tárgyalások során kikötöttük, hogy olyan rendszert szeretnénk, amely kiküszöböli ezt a fajta rendezetlenséget. Négy hónappal az indulás után látható, hogy nálunk rendezett a bérelhető e-roller rendszer működése. Akik használják megértették, hogy mindig a városban található 70 fogadópont valamelyikére kell visszahelyezniük az eszközt a használat után. A Vilii Fly Kft. úgy alakította ki a rollereket, hogy a számláló a működés kezdetén indul el, és csak akkor áll meg, amikor a fogadópontra kerül a jármű. A tapasztalataink jók, fegyelmezettek a csabaiak, nincs megbotránkoztató utcakép ebből – hangsúlyozta Szarvas Péter.
A polgármester arra is kitért: az önkormányzat a próbaüzem tapasztalatait mérlegelve azt a döntést hozta, hogy a jövőben is igénybe vehető lesz a városban működő e-roller hálózat.
– Nem kőbevésett a megállapodás, így az önkormányzatnak és a bérlőnek van lehetősége a későbbiekben a módosításra. Rossz tapasztalat esetén bármelyik fél beavatkozhat. Az első három hónap forgalmi adatai meghaladták a várakozásokat. A tapasztalat az, hogy napi 150-200 igénybevétel történik, továbbá a vállalkozó cég látja, hogy Békéscsaba mely területein használják leginkább, illetve legkevésbé az eszközöket a lakosok. Érdemes elmondani, hogy száz rollerrel indult a rendszer, azonban ismereteink szerint közel háromszor ennyi magántulajdonú eszköz van már Békéscsabán. A rendszer tapasztalatai jók voltak, így ezt a környezetbarát, gyors és rugalmas közlekedési módot fenntartjuk a jövőben is – emelte ki a városvezető.
Az elektromos rollereknek 25 km/óra a maximális sebességük, de Békéscsabán ezt az önkormányzat kérésére 20 km/órában maximalizálták. A közlekedési miniszter ígéretet tett arra, hogy a belügyi tárcával közösen felülvizsgálják a KRESZ-t úgy, hogy abban már a rollerekre vonatkozó szabályok is szerepeljenek.
– Az elektromos rollerek térhódításának dinamikája erős, biztosan bővülni fog a felhasználói kör. Éppen ezért szükséges leszögezni a KRESZ-ben, hogy az e-rollerek milyen kategóriába sorolhatóak. Békéscsabán a bérelhető rendszerben a rollerek felső sebességhatárát 20 km/órában maximalizáltuk, sőt a belvárosban csak 15 km/órával lehet használni az eszközöket. Nagyon fontos, hogy a közlekedés során mindig figyeljünk egymásra – jegyezte meg a polgármester.
Szarvas Péter arra is kitért, hogy a csabaiak a szabályoknak megfelelően használták az eszközöket az elmúlt időszakban.
– Békéscsabán úgy négyszáz elektromos roller található, a nagy számok törvénye alapján várható, hogy lesznek koccanások, kisebb balesetek. A bérelhető e-roller használói közül ismereteim szerint négy hónapon belül ketten voltak érintettek baleseti szituációban, a városunkban. Először a próbaüzem során magántulajdonú e-rollert használók koccantak neki egy e-rollert bérlőnek, amelynek egy kézsérülés volt a végkimenetele. A másik incidens során egy személy eldőlt a rollerrel, de sérülés nélkül megúszta az esetet. Azt lehet mondani, hogy az elektromos rollerrel közlekedők tehát minimális baleseti szituációban voltak érintettek – zárta gondolatait Szarvas Péter.