Békéscsabán szinte zavartalanul zajlott a hétfő reggeli buszközlekedés, hiszen elindult azon járatok többsége, amelyeket a sztrájkra jelöltek ki. Volt utas, aki viszont aggódott, hogy elkésik a munkából, de végül elindult a 6 óra 45 perces békési járat is.
– Ha a következő busz nem megy, akkor nem tudok időben bemenni a munkahelyemre, de megértem őket, hogy miért sztrájkolnak, csak jó lenne ha én például időben beérnék – mondta Reck Bernadett.
Volt olyan utas is, aki szerint az információs pultnál sem tudták megmondani, hogy lesz busza vagy sem. Főleg a kisebb helyiségekbe sietők voltak bosszúsak, hiszen ezekre a településekre egy átlagos hétköznap is kevesebb járat közlekedik.
– Nem tudják pontosan, hogy megy a busz vagy sem. Itt várunk a hidegben, tél van mindenki utazna, a diákok is mérgelődnek – fogalmazott Bencze Illésné, aki végül haza tudott menni Kétegyházára, mert elindult a járat.
A társaság a sztrájk első napja után közleményében azt írta, hogy munkavállalóinak óriási többsége nem támogatja a bérkövetelések érvényesítésének legradikálisabb módját. A vasárnapi adatok szerint a nyilvánosságra hozott, esetlegesen nem induló járatok 75 százaléka menetrend szerint közlekedett. A Volánbusz hétfőn 16 órakor összesített adatai szerint a munkabeszüntetésben részt vevő autóbusz-vezetők aránya a teljes állományukhoz képest 21 százalék, a hétfőn dolgozók létszámához képest pedig 39 százalék volt. Az adatok ugyanakkor vármegyénként jelentős különbségeket mutatnak.
A szakszervezet szerint viszont a társaság inkorrekt, statisztikai szempontból megtévesztő módon közli a sztrájkban résztvevők arányát a „teljes állományhoz” és vasárnap munkát teljesítők számához képest. A Dobi István elnök nevével ellátott levélben azt írták a munkabeszüntetésben a sztrájk során nyújtandó még elégséges szolgáltatás szabályai alapján a munkavállalók töredéke tudott „részt venni”, így nem tárgyilagos az összlétszámhoz, de még az adott napon munkát teljesítő munkavállalókhoz képest sem százalékos arányokat közölni. Szerintük a sztrájk eredményes volt, egyes megyékben a sztrájkmenetrendben érintett járatok túlnyomó többsége nem indult el.
A Volánbusz vezetése továbbra is elkötelezett abban, hogy – a korábbi évek gyakorlatának megfelelően – még januárban megkösse a 2024-es évre vonatkozó bérmegállapodást a munkavállalókkal. Az érdekvédelmi képviselet 25 százalékos béremelést szeretne.