Pedagógus életpályamodell a gyakorlatban

2015. november 24. 15:38 | Mikóczy Erika

Az Oktatási Hivatal az ország valamennyi megyéjében konferencián tájékozatja a pedagógusokat az életpályamodellhez kapcsolódó aktuális jogszabályi hátterekről, a tapasztalatokról és megoldási lehetőségekről. Jövőre Békés megyében 656 pedagógus és számos intézmény esik át szakmai minősítési eljáráson, Békéscsabán, a Fiumében november 24-én tájékoztatták az érintetteket.

Egyre több pedagógust érint az életpályamodellhez kapcsolódó portfólió leadása, amelynek jogi háttere, követelményrendszere évről évre változik, igazodva a felmerülő igényekhez. Többek között erről is szó volt az Oktatási Hivatal által szervezett békéscsabai konferencián.

A rendezvényt Krauszné Simon Nóra, a Békéscsabai Pedagógiai Oktatási Központ főosztályvezetője nyitotta meg, aki a központ munkáját, feladatait, és a jövőbeli elvárásokat ismertette a jelenlévőkkel. Az intézmény elsődleges feladata a pedagógusok értékelése, szakmai tanácsadás nyújtása, képzés biztosítása és teljes körű tájékoztatás az elvárásokkal kapcsolatban. A központ munkáját kirendelt szakértők segítik. Fontos szempont az értékelés során, hogy az intézmények saját magukkal szemben megfogalmazott elvárásait, sajátos adottságait is figyelembe vegyék a külső értékelők, ne csak a központi elvárásokat.

Mint azt Thaisz Miklóstól, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI)  főosztályvezetőjétől megtudtuk, a napokban született megállapodás az EMMI Köznevelési Államtitkársága, a Nemzeti Pedagógus Kar, a Közoktatási Szakértők Országos Egyesülete és az Oktatási Hivatal között a pedagógusokat érintő önértékelési rendszer egyszerűsítéséről. A felek egyetértettek abban, hogy az intézményi önértékelést két év helyett ötévente kell majd teljesíteni a pedagógusoknak, intézményvezetőknek és maguknak az iskoláknak. Illetve egyezségre jutottak abban is, hogy az önértékelés és a tanfelügyelet átmeneti ideig nem számít bele a pedagógusok minősítésébe.

A portfóliók leadása intézményenként évente számos pedagógust érint, akik több hónap alatt dolgozzák fel az akár sok évtizedes szakmai tapasztalatukat, tudásukat. A köznevelési rendszer színvonalának további javítása érdekében fontos a pedagógusok, az intézményvezetők és az intézmények egységes külső és belső értékelése. Ugyanakkor a konferencián az is elhangzott, hogy szükség van finomhangolásra az eddig összegyűjtött tapasztalatok alapján.

Vágvölgyi Nóra

 

FEL