Okos címkék – érdemes átböngészni

Bár egyre fontosabbnak tartjuk a tudatosan étkezést, az élelmiszercímkék elolvasására még mindig nem fordítunk elég időt. 

A 2008 és 2012 között, az Európai Unió 27 országában és Törökországban futó FLABEL projekt szerint a fogyasztók átlagosan megdöbbentően rövid időt töltenek azzal, hogy tájékozódjanak egy-egy termék tulajdonságairól, szinte csak rápillantanak a címkére. Ez korántsem elég arra, hogy bármilyen érdemleges információhoz jussunk. A Coca-Cola által működtetett Okoscímke.hu oldal szerint – mely weboldal iránytű lehet a tudatos táplálkozás terepén – mi magyarok sem teljesítünk tökéletesen a címkeolvasásban: ötből négyen nézik meg, hogy miből is áll egy termék.

De mégis mikor fordítunk nagyobb figyelmet ezekre az adatokra? Például két hasonló termék közül az emberek 75%-a az összetevők alapján választ. Nagyon figyelünk a cukormennyiségre: a válaszadók harmada, ha teheti, cukormentes terméket vesz. Érdeklődésünk mellesleg erősen függ az élelmiszer fajtájától: a kekszeknél csak az emberek 16%-a nézi meg a tájékoztatót, de meglepő módon a bébiétel is a lista végén kullog a maga 25%-ával. A készételeknél ez az arány már 67%, míg az üdítőitalok a maguk 77 százalékával listavezetők. Ezek után nem is csoda, hogy például a kutatást végző Coca-Cola az elmúlt években kiemelt figyelmet szentelt arra, hogy csökkentse, vagy 0-ra redukálja a cukormennyiséget termékeiben.

Máig sokan tartják úgy, hogy a különböző élelmiszercímkék csak azok számára lehetnek fontosak, akiknek egészségügyi problémája van, például valamilyen ételallergiával küzdenek.

– Általános tanács, hogy minden esetben érdemes tanulmányozni a címkét, amikor erre lehetőségünk van. Például amikor valamilyen számunkra új élelmiszert veszünk, hasonlítsuk össze a többi hasonló vagy annak tűnő termékkel – mondja Kubányi Jolán, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) elnöke. Hozzáteszi, hogy a romlandó vagy fagyasztott termékeknél fontos megnézni az ugyancsak feltüntetett fogyaszthatósággal kapcsolatos információkat is.

 

De pontosan mit is kell összehasonlítani, és mire kell figyelni?

– Az élelmiszerek címkéjén minden olyan információt megtalálunk, ami a tudatos választáshoz szükséges. Szerepel rajta, hogy milyen összetevőkből készült az adott termék, mennyi kalóriát és tápanyagot – például zsírt, rostot, cukrot – tartalmaz, illetve milyen allergének vannak, vagy lehetnek benne” – fejti ki az elnök.Vagyis érdemes eloszlatni a tévhitet, miszerint vannak ételek, amiket egyszerűen kerülni kell: egy egészséges ember számára minden étel fogyasztható, csak nem mindegy, hogy milyen mennyiségben. De pont erre adnak útmutatást a számok a csomag hátulján.Több országban, például Franciaországban, már az átláthatóbb „Traffic lights” (jelzőlámpa) típusú tápértékjelölés működik, mely színekkel jelöli a problémásabb anyagok jelenlétét:

– Például ha magas a telített zsír vagy sótartalma egy terméknek, akkor piros, ha kedvezően alacsony, akkor zöld jelzéssel látják el. Többségében azon tápanyagokat emelik ki így külön, amelyek túlzott fogyasztása táplálkozási kockázatot jelent – ezek a telített zsír, a cukrok vagy a só – magyarázza Kubányi.

Bár kérdéses, hogy Magyarországon mikor lesz elérhető ez a rendszer, de addig is élvezzük ki a jelenlegi élelmiszercímkék nyújtotta lehetőséget. A tudás fél egészség. Egy címke elolvasása pedig fél perc.

További információ: www.okoscimke.hu

Forrás: HVG

Megosztás:

Címke: , ,