Nem ritkán az is előfordul, hogy „extra” kedvezményért cserébe, egy bizonyos összegű partneri szerződés kitöltését kérik az áldozatoktól, amelyhez meg kell adni a bankkártyaadatokat.
De miről ismerhető fel egy csaló Facebook hirdetés?
- Kezdjük is egy aranyszabállyal, miszerint ha egy ajánlat túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, az nagy valószínűséggel nem is az. Bár léteznek akciós időszakok és szenozvégi leértékelések, a 99%-os akció azért lássuk be, nem túl reális.
- Ellenőrizzük a hirdetőt, de ne úgy, hogy rákkatintunk a hirdetésre, hanem manuálisan keressünk rá a böngészőben! Egy kis keresgélés után hamar rájöhetünk, hogy a például a képen szereplő Amazon Hungary valójában nem is létezik.
- Olvassuk el a kommenteket! Ilyen esetekben a hirdetés alatt szereplő hozzászólások nem csak viccesek, de igen árulkodóak is lehetnek. Az első, ami gyanakvásra adhat okot, hogy egy magyar felhasználóknak szóló hirdetéshez, kizárólag külföldi felhasználók szólnak hozzá. Bár a fordítóprogramoknak köszönhetően a külföldi felhasználók egyre ügyesebben fogalmaznak magyarul a kommentekben, mégis feltűnő lehet, hogy csak rövid, tömör ─ és ami a legfontosabb ─ kizárólag pozitív hozzászólások érkeznek a hirdetéshez. Szintén gyanús lehet, ha a hirdetés alatti hozzászólás-számláló szerint több komment van, mint amit el tudunk olvasni. Ilyenkor a hirdetés tulajdonosa nagy valószínűséggel elrejti a negatív, leleplező hozzászólásokat.
Mi a teendő, ha hamis Facebook hirdetéssel találkozunk?
- Először is, kerüljük az interakciót, ne kattintsunk, még kíváncsiságból sem!
- Keressük fel a hivatalos webáruházat, majd ott keressünk rá a hirdetésben szereplő termékre és ellenőrizzük, hogy – amennyiben egyáltalán forgalmazzák azt a terméket – valóban akciós-e, és ha igen, mekkora mértékű leárazásról van szó. Bárminemű eltérés a hivatalos áruház oldalán szereplő termékadatok és a hirdetésben szereplő információk között, gyanakvásra ad okot.
- Jelentsük a Facebooknak! Ezt a hirdetés melletti három pontos menü megnyitásával a „Hirdetés jelentése” opció kiválasztásával tehetjük meg.
Forrás: Nemzeti Kibervédelmi Intézet