Mitől félnek igazán a gamer gyerekek szülei?

2021. december 15. 12:09 | Erdei-Kovács Zsolt

A digitális lét számos új, korábban teljesen ismeretlen kihívás elé állítja a szülőket és pedagógusokat. A videojátékozás témaköre továbbra is, sőt egyre inkább érdekes, ezer és egy kérdést vet fel, melyekre fontos, hogy pontos és közérthető válaszokat kapjunk hiedelmek és féligazságok helyett.

Többek között ezért is született meg a Good Gamer kutatása (melyet a Generali a Biztonságért Alapítvány támogatásával az eNET készített). Erről a goodgamer.hu oldal ír. A több mint 800 szülő és megközelítőleg 600 gyermek bevonásával, online kérdőíves adatfelvétellel készült kutatás kimondott célja a játékokkal szembeni felelős gondolkodás alapjainak megteremtése. Az eredményeket három cikkben ismertetik, részletezik: az első elemzésben a gyermekek videojátékozási szokásait, valamint a szülői attitűdöt és biztonságérzetet mutatták be. Most pedig a második részben először a szülői perspektíván keresztül néznek a témára, majd a harmadik anyagban megfordítva a fókuszt a gyermekek oldaláról vizsgálják meg ugyanezt.

A szülők válaszaiból kiderült, hogy a szülői társadalom digitálisan érett, a videojátékozás szabályozására a többség használ valamilyen szoftveres megoldást. A játékidő, és annak optimális korlátainak megállapítása meghatározó szempont, a válaszadó szülők pedig ezt elmondásuk alapján képesek kordában tartani, sőt nem is aggódnak miatta. Ugyanez a helyzet a videojátékozás anyagi vonzatával, vagyis a játékvásárlással és a játékon belüli költésekkel, itt is érvényesülni tud a szülői kontroll. Vass Dorottya, az eNET vezető kutatója a Képernyővédő podcast első adásában kiemelte, a szülőknek lehetőségük van letiltani a különféle banki alkalmazásokat, azt is korlátozhatják, hogy milyen játékokra és a játékokban pontosan mennyit költhetnek a gyermekeik.

Adódik azonban más, ami miatt aggódnak a szülők. Ilyen például a gyermek személyes adataival való visszaélés veszélye, ennek kapcsán többeknek vannak már saját rossz tapasztalatai.

A gyermekeik személyes adatait féltik a szülők - Fotó: pixabay.com

 

Ugyancsak tartanak a mozgáshiánytól, vagyis attól, hogy a videojátékozás az egészséges testmozgás rovására megy, gyakorlatilag nem áll fel a gyermek a képernyő elől, illetve félnek attól is, hogy a játék során vírusok kerülhetnek a számítógépre (10 százalékuk esetében történt már ilyen eset). Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy számítógépünkön és mobilkészülékeinken is használjunk naprakész, friss vírusirtó programot. A függőség is fontos téma, amely miatt szintén sok szülő aggódik, de fontos megjegyezni, hogy a tényleges függőség indikátorai, kiváltó okai közül jellemzően csak egyet-egyet véltek felfedezni gyermeküknél, és azt sem állandó jelleggel, valódi függőségről tehát igen ritkán beszélhetünk.

Ha a gyerek szeret játszani, az egyáltalán nem jelenti azt, hogy függő is lenne.

Függőségről akkor beszélhetünk, ha a játékok miatt elhanyagolja mindennapi kötelezettségeit, valamint saját magát is. Érdekes aspektus, hogy a szülői féltés ellenére tízből négy szülő tud olyan, a gyermek videojátékozása során előfordult eseményről, amiből akár gond is lehetett volna, és amit így nem engedett volna, ha gyermeke előre rákérdez. Ezért is nagyon fontos, hogy kialakuljon a megfelelő kommunikáció és bizalom a gyermek és a szülő között, ezt pedig már egészen kicsi kortól építeni lehet, nagyon nehéz kamaszkorban a nulláról indulva feltornázni. Nem csupán a szülők, hanem a gyerekek oldaláról is megvizsgálták a felmérés során a videojátékozási szokásokat. Erről részletesen a cikksorozat harmadik felvonásában írnak majd.

További programok »

Itthon

Jónak lenni jó!

Az elmúlt tizenkét évben 360 család kapott segítséget a törökbálinti Tábitha Gyermekhospice Ház különböző szolgáltatásainak köszönhetően, és jelenleg is több mint húsz család vár arra, hogy bekerülhessen az intézménybe - mondta el Szilágyi Béla, a Baptista Szeretetszolgálat elnöke a Duna televízión zajló egész napos műsorfolyamban vasárnap reggel – írja az MTI.
13:22
FEL