A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a napokban megkezdte azoknak a magánszemélyeknek és egyéni vállalkozóknak az értesítését, akiknek az adószámláján az elmúlt évről tartozás vagy túlfizetés van.
Értesítést az kap, akinek
- legalább egy adónemben ötezer forintnál több tartozása vagy
- ezer forintnál több túlfizetése van.
Késedelmipótlék-értesítőt is kap az, aki tavaly fizetési kötelezettségét nem, vagy csak késedelmesen teljesítette, és emiatt legalább ötezer forint késedelmi pótléka keletkezett.
Az ügyfélkapus regisztrációval rendelkezők tárhelyére 2020. július 23. és 29. között érkezett meg a NAV tájékoztatója arról, hogy adószámlájuk tartozást vagy túlfizetést mutat, vagy arról, hogy a hivatal késedelmi pótlékot számított fel.
Annak a mintegy félmillió értesítendő magánszemélynek, akik még nem rendelkeznek ügyfélkapuval, a NAV postázza az adószámla-kivonatot és a pótlékértesítőt. Ők szeptember elejétől számíthatnak az értesítések megérkezésére.
A NAV azt ajánlja, hogy aki még nem nyitott ügyfélkaput, tegye meg, hiszen ennek birtokában bármikor megtekinthető a naprakész adószámla.
Az adózók az adószámlájukat – az értesítéstől függetlenül is – bármikor megtekinthetik az eBEV Portál Szolgáltatások menüpontjában, miután a Központi Azonosítási Ügynökön (KAÜ) keresztül belépnek a portálra.
Az adószámla lekérdezéséhez a portálon az Adószámla és pótlékadatok szolgáltatás Adószámlafunkcióját kell kiválasztani. Ha a lekérdezett adószámla minden adónemében rendezett, akkor érdemes ellenőrizni a 2019-re felszámított pótlékot is.
A részletes pótléklevezetést a gazdálkodók 2020. június 10-től, a magánszemélyek és egyéni vállalkozók 2020. szeptember 9-től kérdezhetik le, az Adószámla és pótlékadatok szolgáltatás Pótléklevezetés funkciójával.
A tartozást bankkártyás befizetéssel, átutalással, valamint csekken lehet befizetni. A befizetési módokban a NAV honlapján, a Szolgáltatások - Számlaszámok útvonalon elérhető, „Ki hogyan fizethet a NAV-nak?” című tájékoztatás, továbbá a 35. számú, Bankkártyás adófizetés című információs füzet segít.
Túlfizetés esetén a többlet visszatérítése a 2017 számú nyomtatványon kérhető.
További információk a NAV honlapján elérhető ADÓSZÁMLA információs oldalon találhatók.
Az ügyfelek kérdéseikre leggyorsabban a 06 (80) 20-21-22 telefonszámon, a NAV Ügyfél-tájékoztató és Ügyintéző Rendszerben (ÜCC) kaphatnak választ, ehhez ügyfélazonosító szám (PIN kód) vagy részleges kódú telefonos azonosítás szükséges. A PIN-kód legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazással (ONYA) igényelhető a TEL nyomtatványon itt, ahol belépéskor az ügyfélkapus azonosító adatok megadása után a telefonos ügyintézési kérelem az Új nyomtatvány/Kérelmek/TEL adatlap kiválasztásával és kitöltésével indítható el. Az alkalmazás természetesen mobil eszközön is működik.