Megállapodást kötött a MÁV-START és a Magyar Kerékpárosklub – írja honlapján a vasúttársaság. Az indoklás szerint a koronavírus-járvány érezhetően pozitívan hatott a kerékpározásra, a biciklivel közlekedők aránya folyamatosan nő, ezzel párhuzamosan pedig egyre többen szállítják kétkerekűiket vonaton.
Arra is kitérnek, hogy a kerékpáros-igények a jövőben még inkább növekednek majd, és habár nyáron többen használják ki a lehetőséget, télen is sokan szállítják így eszközeiket a vonatokon a munkábajárás miatt; de a kapacitásbővítés mellett szól az is, hogy zajlik az európai vasúti utasjogi rendelet átdolgozása, amelyben várhatóan szabályozni kívánják a vonatonként biztosítandó kerékpáros helyek számát.
A Magyar Kerékpárosklub (MK) elméleti és gyakorlati kompetenciáival, amíg a MÁV-START az általa üzemeltetett vasúti járművek, személyszállítás és vasúti infrastruktúra területein szerzett, több éves szakmai tapasztalatával járul hozzá az együttműködés sikerességéhez. A vasúttársaság és a civil szervezet az alábbiakban működik együtt:
- közös munkacsoportot hoznak létre a kerékpárszállítás szolgáltatási színvonalának javítása céljából;
- idén év végéig felmérik a vasúttal kapcsolatos kerékpáros utazási szokásokat és a vasúti kerékpárszállítási lehetőséget;
- elősegítenék a kerékpárral történő munkába járás támogatását;
- a vasúti dolgozók kerékpárral történő munkába járásának ösztönzésére (a kerékpárral munkába közlekedő vasutasok jelképes támogatása, mosdók, öltözők, szekrények létesítése), a munkáltató részére javaslatokat dolgoznak ki;
- a kiszámíthatóbb utazáshoz a MÁV-START online felületein azt tervezi, hogy már a kerékpárjegy megvásárlása előtt látható legyen a várható telítettség, például zöld-narancssárga-piros színskála segítségével;
- a munkacsoport 2021 elején a kerékpárszállítás kapacitás hiányosságainak megoldására javaslatokat dolgoz ki Budapest elővárosában, valamint a kiemelt turisztikai desztinációkban. Ezekben a régiókban egyszerűbb kerékpárjegy konstrukció kidolgozása várható;
- 2021 nyarától a kerékpárszállításra kijelölt kocsikban többnyelvű tájékoztató, edukációs anyagok és segítő ábrák segítenek a kerékpárosoknak a kerékpárjuk biztonságos és célszerű elhelyezésében;
- cél az autóbuszokon, pótlóbuszokon a kerékpárszállítás lehetőségének megteremtése;
- közös pilot projekt indul, melynek részeként a B+R parkolók és a kerékpáros-vonatos munkába járás népszerűsítésére a cél.
Mindezeken túl folyamatos a kerékpártároló kapacitások bővítése, főleg az elővárosi forgalommal érintett kis- és közepes forgalmú állomásokon, lehetőség szerint fordított U vagy A alakú támaszok biztosítása, helyének közös kijelölése, az állomások akadálymentesítése és a vasúti átkelők átépítései, felújításai során a gyalogos és kerékpáros áthaladás érdekében azok gyorsabbá és biztonságosabbá tétele. Továbbá utazási ajánlatok rendszeres közzététele az MK honlapján, kommunikációs csatornáin; valamint a kerékpárral történő utazással kapcsolatos információk elérhetőségének továbbítása. Megtörténik a kerékpáros utasforgalmi adatok rendszeres monitoringja, havi szintű adatszolgáltatás a Magyar Kerékpárosklub részére.