Mazsola vagy Formula 1-es pilóta vagy?

2020. november 25. 07:06 | Sipos Gábor

„Aki nálam gyorsabban vezet, az egy vadállat, aki lassabban, az meg egy csiga” – tartja a sofőr mondás. Megérkezett a tél, reggelente fagypont alatti a hőmérséklet, az utak síkosak és csúszósak, így elkél az extra figyelem vezetés közben és jól jön a téli gumi plusz tapadása is.

„Félre mazsolák, jön a profi” és aztán az autó a roncstelepen, a „profi” pedig a kórházban köt ki. A másik véglet, aki szuperóvatosan közlekedik és lassítja a forgalmat, ezzel előidézve a balesetveszélyes szituációt. Az igazság nem odaát, hanem valahol középúton helyezkedik el. Érdemes pár dolgot szem előtt tartani vezetéskor!

 

Csúszósak az utak

Habár még nincs is erős fagy, a hajnali pára a poros útra fagyva finom, filmszerű anyaggá válik, ami az egyéb szennyeződésekkel, például falevelekkel együtt zselészerű réteget képez. Emiatt adott esetben kanyarodás vagy fékezés közben kellemetlen meglepetés érheti az autóst.

Remek dolog az első és hátsó ködfényszóró, de nem mindegy, hogy milyen szituációban használja az autós. Belterületen, a KRESZ-szabályok szerint szigorúan tilos bármelyiket felkapcsolni. Külterületen is csak esetlegesen érdemes bekapcsolni az extra világítást. Amennyiben a látótávolság nem kevesebb, mint 40-50 méter, akkor a plusz fényerő inkább csak árt, mint használ. Persze nem annak, aki bekapcsolta, hanem általában a mögötte haladót vakítja el a hátsó vörös fény.

– Azt szoktam mondani a tanulóimnak, hogy a téli közlekedés másfajta vezetéstechnikát követel. Aki még nem vezetett télen, hóban és nyálkás úttesten, az próbálja ki, hogy miként viselkedik az autó. Egy elhagyott parkoló vagy úttest tökéletesen jó alkalom lehet arra, hogy lassú tempó mellett kipróbálja a kezdő vezető, mennyivel másképp viselkedik az autó mostoha időjárási körülmények között – javasolta Bazsó Imre Csaba személygépjármű szakoktató. Hozzátette: az egyik legfontosabb a téli vezetésben, hogy előre és körültekintően, valamint fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel közlekedjünk.

 

Látni és látszani

Kissé elcsépel a szlogen, de ugyanúgy, mint 20 éve, most is igaz. Néhány elvetemült sofőr lusta a reggeli hidegben körbetakarítani az autóját és mindössze két tenyérnyi jégmentesített lyukon próbál kikukucskálni. Az első elütött, a hajnali sötétségben álmos tekintettel botorkáló gyalogosig megy is majd a dolog. Érdemes rászánni plusz öt percet és valóban akkurátusan jégteleníteni a szélvédőket és az ablakokat. Ami a párát illeti, sokan esküsznek a páramentesítőkre, az ablakokra belülről felkent borotvahabra, de sokan csak egy egyszerű rongyot használnak erre a célra. A modern autók szellőztetése szerencsére úgy van megoldva, hogy gyorsan lefújja a párát a szélvédőről, ha már melegszik a motor. A látni és látszani második tagjáról a szakemberek egyöntetű véleménnyel vannak: városban is érdemes használni a tompított- vagy menetfényt, a nappali órákban is.

 

 

Ha már megérkezett a hó, akkor nincs mit tenni, együtt kell élni és autózni a hótakaróval. Az eszkimóknak 100 szavuk van a különböző hótípusokra. Az autósnak csak egy legyen: LASSÍTS! A hóval borított úttest csúszik. Érdemes induláskor vagy akár menet közben kies, forgalomtól mentes környezetben határozottan a fékre lépni, hogy az autós számára kiderüljön, mennyire csúszik az útburkolat.

 

Jég az úttesten

A jeges út különösen veszélyes, ha a hó délután picit megolvad és reggelre ismét megfagy. Ilyen esetben a hótakaró alatt jégfoltok keletkezhetnek. A jég csúszik, lehet bármilyen hipermodern blokkolásgátló és elektronikai kütyü az autóban vagy a legdrágább téligumi, a jég akkor is csúszik.

 

 

A téli gumi kérdése megosztja az autósokat. Akad, aki a nyári-téli gumik cseréjére esküszik és akad, aki a négy évszakos gumik mellett kampányol. A vezetéstechnikai szakemberek azt vallják, hogy az öszvérmegoldásnak számító négy évszakos gumiszettek megfelelő óvatossággal megteszik a téli hónapokban is, de sosem lesz olyan jó a tapadásuk, mint a kifejezetten hideg időre kifejlesztett gumikeverékkel gyártott és téli mintázattal ellátott téli gumiabroncsoknak.

– Mindenkinek a pénztárcájától függően a téli és nyári szettet szoktam javasolni. Érdemes a minőségi és nemzetközileg bevizsgált típusok közül választani, azok tényleg jobb tapadással rendelkeznek és évekig használhatóak. Szerintem kötelezően kellene cserélgetni a két szettet, sokkal rövidebb távon lehet a hidegben egy téli gumis autóval megállni - hangsúlyozta Farkas Attila autószerelő.

A téli gumik sem csinálnak senkiből autóversenyzőt, nem mindenhatóak és az autók elektronikus blokkolásgátlója sem varázsszer. ABS használata mellett a kerekek fékezéskor nem blokkolnak, viszont az autó megpördülhet kanyarban az oldalirányba ható erők miatt , amennyiben túl nagy a sebeség vagy a sofőr gyorsít, esetleg fékez irányváltáskor.

A legfontosabb: érjen haza mindenki egyben. Az autó leparkolva, a tulajdonos megpihenve vagy ahogy a megkérdezett Bazsó Imre Csaba mondta: "inkább legyél kétszer mazsola, mint egyszer gipszben"

További programok »

FEL