A MSZP-s vezetésű szentesi önkormányzat két korábbi, hoppon maradt üzlettársa és az Állami Számvevőszék is feljelentést tett a helyi Petőfi Szálló tervezett tatarozása miatt. Az ügyben a Békés Megyei Rendőr-főkapitányság folytat nyomozást, a szálak egészen Szirbik Imre szocialista polgármesterig nyúlnak vissza. Az MSZP erős embere, aki 1994 óta vezeti a várost, nem kívánt nyilatkozni a Magyar Időknek a folyamatban lévő büntetőeljárásról - írja a Magyar Idők.
Miközben a Norvég Alap támogatásával egy évtizedes huzavona után hamarosan elkezdődhet a szentesi Petőfi Szálló felújítása, a korábbi próbálkozások mindegyike kudarcot vallott, és a történtek jelenleg a nyomozó hatóságnak adnak munkát.
Az ügy szálai egészen 2007-ig nyúlnak vissza, amikor egy magántársaság, a Pendola Kft. és a szocialista vezetésű város önkormányzata közös céget hozott létre az ingatlan felújítására és hasznosítására. A Pendola Szentes Kft.-ben a város tízszázalékos tulajdont kapott, míg a társaság 90 százalékot birtokolt. A felek egy szindikátusi szerződést is aláírtak, amelyben a város vállalta, hogy 2007. november 30-ig apportként beviszi az ingatlant a közös cégbe. Ennek oka az volt, hogy az önkormányzat pénzzel nem járult hozzá a társaság működtetéséhez.
– Azt vállaltam, hogy megkérem a bontási és az építési engedélyeket, és elvégzem a bontási munkálatokat – közölte a Magyar Időkkel Zsohár Árpád, a Pendola Kft. tulajdonos ügyvezetője.
– Ez nem volt könnyű, mert kiemelten műemléki védelem alatt álló épületről van szó, az illetékes hatóság pedig az eredeti állapot helyreállítását kérte. Nagyon sokat költöttünk az előkészületekre, és a munkát elvégeztem. A Szirbik Imre-féle vezetés azonban nem apportálta a Petőfi Szállót a cégbe, sőt engedélyt is jóval később kért erre a kulturális ügyekért felelős minisztertől. Hiller István csak 2009. november 12-én adott ehhez hozzájárulást. Ez blokkolta a teljes fejlesztést, mert apport nélkül nem kaptuk meg a felújításhoz szükséges 3,5 milliárd forint hitelt. Így hiába kaptuk meg a hivatalos építési engedélyt, és készült el az építési tervdokumentáció, a város miatt egy helyben topogtunk – hangsúlyozta Zsohár Árpád.
Mivel a város 2010 elejéig sem apportálta a Petőfi Szállót a Pendola Szentes Kft.-be, Zsohár Árpád kérte az önkormányzatot, hogy tételesen számoljanak el az addigi munkával. – A polgármester kijelölt egy nyolc szakemberből álló bizottságot, amely felmérte és beárazta a munkát. Számításaik szerint csak a bontás ellenértéke 300 millió forintot tett ki, a képviselő-testület ezt el is fogadta, amit később megpróbáltak letagadni. Emiatt 2015-ben bírósághoz fordultam, a per első fokon a Fővárosi Törvényszéken folyik – jegyezte meg Zsohár.
Újabb befektető a láthatáron
Az elmaradó apport miatt a Pendola Szentes Kft. körül 2011-re elfogyott a levegő, a szocialista vezetésű város ekkor – Zsohár Árpád tudta nélkül – egy másik befektetővel vette fel a kapcsolatot a Petőfi Szálló felújításához. Szirbik Imre annak ellenére tette ezt, hogy a Pendola Szentes Kft. 2016 tavaszáig jogerős építési engedéllyel rendelkezett a szálló tatarozására, és élt a szindikátusi szerződés is.
– Egy kapcsolaton keresztül jutottam el a szentesi önkormányzathoz – bocsátotta előre Katos Zsolt, aki egy nemzetközi csoporttal, a Vitala Grouppal áll kapcsolatban, és már 2011-ben is a cégcsoport magyarországi képviseletét látta el.
A Békés Megyei Rendőr-főkapitányság hűtlen kezelés gyanújával vizsgálja a történteket, miközben a hotel földszintjét felújítják
A Békés Megyei Rendőr-főkapitányság hűtlen kezelés gyanújával vizsgálja a történteket, miközben a hotel földszintjét felújítják
– A Vitala turisztikai és egészségügyi beruházásokat vizsgál meg, készít elő, és a finanszírozásukat is biztosítja, így joggal merült fel a társaság közreműködése a fejlesztésnél. Ezután először egy önkormányzati projektfelelőssel, majd a polgármesterrel egyeztettem a szállóról, ezután közöltem Szirbik Imrével, hogy ha érdekli őket a Vitala esetleges szerepvállalása, akkor ezt elektronikus levélben kell jelezniük a cégcsoportnak – fogalmazott Katos.
A szentesi önkormányzat ennek eleget tett, a Vitala pedig válaszában azt írta, hogy érdekelné őket a lehetőség. Augusztus végén a nemzetközi cégcsoport képviselete Magyarországra jött, és két napig Budapesten és Szentesen tárgyaltak az együttműködésről. Szirbik Imréék megmutatták a várost és a felújításra váró szállót. A Vitala képviselői ezután hazautaztak, majd szeptember közepén már konkrét szerződéstervezetet küldtek a szentesi önkormányzatnak.
– A cégcsoport közölte, hogy a szálló felújítása önmagában nem áll meg, kellenek mellé olyan kapcsolódó elemek, amelyek rentábilissá teszik a fejlesztést. A város ezt a kitételt elfogadta. Emellett a Vitalának volt még egy kérése: a város hozzon létre egy céget a fejlesztéshez, azzal kívánnak majd szerződni. Szirbik Imre azt akarta, hogy a város csak kisebbségi tulajdonos legyen ebben a társaságban, és azt kérte, találjak egy többségi tulajdonost. Az én cégem, az IPM Kft. így került be a Szentes Spa & Medical Kft.-be. Miután a Vitala feltételei teljesültek, a polgármesteri hivatalban minden szinten tárgyaltak a szerződéstervezetről, majd a képviselő-testület is elfogadta. A képviselők áldásukat adták az én szerződésemre is, magam a Vitala Group és az önkormányzat közötti tárgyalás lefolytatásáért feleltem.
Hazugságra épülő tervek
A felek kapcsolata eddig olajozottan működött. Az első intő jel az volt Katos Zsoltnak, amikor Szirbik Imre jelezte neki, hogy Zsohár Árpád is képben van, és valahogy ki kellene fizetni. Katos, Zsohár és Szirbik 2011 szeptemberében találkozott.
– A város nem tudott vagy csak nem akart fizetni Zsohárnak, és Szirbik Imre engem kapacitált, hogy egyenlítsem ki a tartozást. Ezt visszautasítottam, mert egyrészt nem volt 300 millió forintom, másrészt semmi közöm nem volt kettőjük ügyéhez. Azt kértem, hogy a város minél hamarabb, legkésőbb 2012 elejére rendezze a Zsohár-ügyet. Ennek Szirbik Imréék nem tettek eleget, de eleinte ennek nem volt jelentősége – hangsúlyozta Katos Zsolt.
Így azután, hogy az IPM Kft. létrehozta a fejlesztéshez szükséges céget – amelyben a szentesi önkormányzat kisebbségi tulajdonrészt vásárolt –, és minden más feltételnek eleget tett, novemberben a Vitala is aláírta a szerződést. Ennek értelmében a Szentes Spa & Medical Kft.-nek a következő öt-hat hónapban körülbelül 700 ezer dollárt (akkori árfolyamon számolva körülbelül 150 millió forintot) kellett fizetni a cégcsoportnak. Ezért cserébe a Vitala előkészítette a fejlesztéseket, tanulmányok sorát állította össze arról, hogy a Petőfi Szállót miként lehetne felújítani. A 700 ezer dollár kisebb részét a városnak, nagyobbik hányadát Katos Zsoltnak kellett előteremtenie, ő ehhez egy miskolci társaságtól kapott 70 millió forint kölcsönt.
– A Vitala a szerződésnek megfelelően tette dolgát, és egy újabb szentesi egyeztetéssorozat után 2012 februárjában arra tett javaslatot, hogy a szálló felújítása mellé négy kapcsolódó elem épüljön. Azt mondták, hogy a szálló szomszédságában építeni kell egy 70 szobás új szárnyat, máshol egy 220 szobás, 3 csillagos sportszállodát, egy magánklinikát, és rendbe kell hozni az önkormányzati tulajdonú Wellness Colosseumot. A következő időszakban a Vitala ezeket az elemeket is előkészítette, majd 2013 tavaszára a kész dokumentációs csomagot letette az önkormányzat asztalára.
A teljes cikk itt olvasható.