Kétszáz autistára négy pedagógus jut

2016. február 22. 13:51 | Fekete Kata

Harminc órás képzést tartanak a héten Békéscsabán pedagógusoknak, hogy az integrált képzésben szakszerűbben foglalkozhassanak az autizmussal élő gyermekekkel. Békés megyében több mint 200 autista tanuló jár iskolába, de mindössze négy szakképzettséggel rendelkező tanár van. 

Huszonöt Békés megyei pedagógus gyűlt össze Békéscsabán, a Fenyves Hotelben, hogy részt vegyen az AUT-PONT Autista Gyermekekért és Fiatalokért Alapítvány által szervezett harminc órás képzésen. Arra a felvetésre, hogy van-e olyan, aki végighallgatott már hasonló tanfolyamot, senki nem jelentkezett. Akkor viszont a csoport fele felnyújtotta a kezét, amikor azt kérdezték, hányan foglalkoznak, foglalkoztak már autizmussal élő fiatallal.

Székely László, az alapvető jogok oktatási biztosa is felhívta a figyelmet tavaly ősszel, hogy rendkívül kevés az autizmussal foglalkozó, speciálisan képzett szakemberek száma. Békés megyében 66 közoktatási intézményben, 209 autizmussal élő gyermek jár és mindössze négy képzett pedagógust tartanak nyilván. A fiatalok többségével tehát olyan foglalkozik, aki nem rendelkezik ilyen irányú szakképzéssel, csak lelkesedésből vagy éppen kényszerből néz utána a témának, hogy boldoguljon a nem mindennapi óvodással vagy iskolással.

- Mint a civil szervezet vezetőjeként és szülőként is azt mondom, erről a gyermek nem tehet - mondta Szántó Tamás, az AUT-PONT Autista Gyermekekért és Fiatalokért Alapítvány ügyvezetője - Ő elsősorban gyermek, akinek egyébként az autizmus befolyásolja a teljes életútját, a családja életvitele is az ő szükségletei mentén szerveződik. Németh Krisztina klinikai szakpszichológus előadásában elmondta, minél előrehaladottabbak a kutatások, annál több fiatalról állapítják meg, hogy autista. A 17-18. században még csak különcnek tartották azokat az embereket, akik szavakkal nem, vagy csak kevéssé kommunikáltak, vagy éppen szokatlanul közelítették meg a társaikat.

A tanfolyam egyik részt vevője Kopcsekné Fülöp Mária gyógypedagógus. A gyomaendrődi Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola munkatársa szerint minél korábban felismerik az autizmus tüneteit és kezdik el képezni az érintettet, annál könnyebb. Ő eddig három hasonló gyermekkel foglalkozott sikerrel, most viszont elakadt és segítséget vár. Egy elsős kisfiút ugyanis sem ő, sem a munkatársai nem tudják bevonni a feladatvégzésbe. Szántó Tamás szerint nagyon fontos a megfelelő kommunikáció, hogy egyszerű, rövid mondatokban beszéljenek az autizmussal élőkhöz, hogy legfeljebb két lépcsős utasítást adjanak nekik és fogadják el, hogy idő kell az információ feldolgozásához.  

Felmérések szerint száz autizmussal élő gyermekből öt válik önálló felnőtté, 25-30 jelentős fejlődést mutat, de segítséget igényel, a többiek ellátásra szorulnak.

FEL