Július 1-jéig kell beszereltetniük az étel- és italautomatákat üzemeltető vállalkozásoknak az automata felügyeleti egységet gépeikbe, amin keresztül a NAV nyomon követheti az automaták forgalmát.
A kezelőszemélyzet nélküli étel- és italautomaták július 1-je után csak automata felügyeleti egységgel (AFE) üzemeltethetők. A beépített egységen keresztül az automata online forgalmi adatokat továbbít a NAV-hoz, amely ez által azonnal látja az automaták bevételét. A rendszer az automata üzemeltetőjének is előnyös, hiszen a bevételek alakulása mellett az is kontrollálható, hogy mikor kell feltölteni a készüléket.
Az AFE beszerzéséhez az állam vissza nem térítendő támogatást nyújtott a berendezések üzemeltetőinek. A támogatás felügyeleti egységenként 120 ezer forint, amely magában foglalja az AFE árát és a telepítéssel összefüggő valamennyi díjat és költséget. Az AFE beszereléséről, működtetéséről és összeköttetésről a NAV informatikai rendszerével a felügyeleti szolgáltató, azaz a Magyar Posta gondoskodik.
Július 1-je után a NAV megvizsgálja, hogy kapcsolatban van-e informatikai rendszerével minden korábban regisztrált automata.