Hamis hirdetések, e-mailes kampányok után napok óta már SMS-ben is próbálnak csalók trükközni a Magyar Posta nevében. Nyereményjátékot hirdetnek és klikkelésért cserébe komoly értékű nyereményeket ígérnek.
Újabb csalássorozat ütötte fel a fejét a Magyar Posta Zrt. nevében: a Világgazdaság olvasói jelezték, hogy SMS-en keresztül értékes nyereményeket, legtöbb esetben mobiltelefont ígértek nekik ismeretlenek. A beszámolók szerint, például a 06-70-717-7701-es feladótól keresték meg az áldozatokat, a hamis játékban azt ígérték nekik, hogy aki kitölt egy kérdőívet, értékes mobiltelefont nyerhet.
Az egyik beszámoló szerint egy idős asszony egy üzenetet kapott, amelyben az állt, hogy 3. helyezett lett a Magyar Posta irányítószámos sorsolásán, ezért részt vehet egy kérdőíves kitöltésében, cserébe pedig értékes nyeremények között válogathat.
Egy másik áldozat arról írt, az ismeretlen SMS-ben az írták, hogy háromféle nyereményből választhat, amiből kettő már el is fogyott, így „csak az Apple iPhone XS nyeremény maradt”, amely típusból azonban még három szín közül is válogathat.
Az oldalon azt írták, hogy az „exkluzív jutalomért” cserébe meg kell erősítenie a személyes adatait, majd ki kell töltenie egy, a Magyar Postára vonatkozó kérdőívet. Ezt követően választhatja ki a kívánt „nyereményajándékot”, végezetül pedig egy „megerősítő” SMS-t kell elküldeni, amellyel jóváhagyhatja a nyereményjátékban való részvételét.
Az említett telefonszámról korábban is követtek már el csalásokat: az elkövetők apróhirdetésekre jelentkeztek, rövid levelezés után – főleg angol nyelven – jelezték a vételi szándékot. A fizetésben rendszerint a PayPal rendszerét jelölték meg, amennyiben az eladó nem rendelkezett az ehhez szükséges fiókkal, akkor arra kérték, hogy regisztráljon. A fizetéshez szükséges adatokat elkérték, majd jelezték, hogy a vételi árat kifizették a postaköltség összegével (pár száz euró). Utóbbi összeget viszont a károsultaknak kellett kifizetniük.
Örök sláger a posta
A Magyar Posta a vg.hu-val közölte, több bejelentés is érkezett a vállalat ügyfélszolgálatára és számos személyes megkeresés is érkezett a postához. A vállalat hozzátette, komolyan veszik a visszajelzéseket, és bejelentést tettek az intézkedésre jogosult hatóságoknál. A posta felhívta a figyelmet arra is, hogy jelenleg nincs olyan nyereményakciójuk, amellyel telefonkészüléket lehet nyerni. A Posta Biztosító Zrt.-nek van ugyan termékvásárláshoz kötött nyereményjátéka, de ez az interneten csak a biztosítótársaság hivatalos honlapján érhető el.
A vállalt közlése szerint a már említett hamis webcím mellet árulkodó lehet még a gyakori magyartalan vagy nyelvtanilag helytelen a megfogalmazás is. A Magyar Posta kéri az ügyfelektől, hogy fokozottan ügyeljenek adataik védelmére, és hagyják el azokat a weboldalakat, amelyeken nincs feltüntetve adatvédelmi tájékoztató és/vagy játékszabályzat
Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) a Világgazdaságnak elmondta, hogy megkeresésükig nem indított eljárást az ügyben.
A Magyar Posta nevével már az év elején is visszaéltek: akkor e-mailen, illetve felugró ablakon keresztül keresték fel az áldozatokat, ezekkel a módszerekkel pedig személyes adatokat csaltak ki.
A posta hangsúlyozta, hogy sem telefonon, sem e-mailben nem kér érzékeny személyes adatokat, nem hirdet böngészés közben felugró ablakokban, az általa meghirdetett akciókhoz minden esetben tartozik játékszabályzat.
Az ORFK a vg.hu-val azt is közölte, hogy a sértetté válás elkerülése érdekében mind a nyomozó hatóságok bűnügyi, bűnmegelőzési szakterületei, mind a mobilszolgáltatók internetes honlapjaikon és sajtókampányok útján figyelemfelhívásokat tettek, tesznek közzé. Továbbá felhívják a figyelmet arra, hogy amennyiben valaki korábban nem jelezte részvételi szándékát bármilyen nyereményjátékban, úgy az SMS-ek valóságtartalmát mindenképpen ellenőrizni szükséges és ajánlott.
Forrás: vg.hu