A karácsonyi időszak nem csak a családi összejövetelekről és a szépen feldíszített karácsonyfáról szól. Az ünnepet megelőző hetek anyagilag is megterhelik a családi költségvetést, hiszen az ajándékok mellett az ünnepi fogásokra és olykor elegáns ruhára is többet kell szánni.
A Picodi elemzői arra voltak kíváncsiak, mennyit és mire költenek a magyarok, valamint mennyit szánnak a karácsonyi fogásokra. Felmérésünkből kiderül, mely ajándékokat részesítik magyarországon a vásárlók előnyben, mikre vágynak a leginkább és melyek azok az ajándékok, amiket érdemes elkerülni.
Karácsonykor mindenki boldoggá szeretné tenni családtagjait és barátait. A megkérdezettek 90%-a azt mondta, vesz valamit a rokonainak, 44% pedig megragadja az alkalmat és barátainak kedveskedik. A felmérésből kiderült, a magyaroknak mindössze 11%-a kívánja munkatársait megajándékozni, viszont 8% jótékonysági akciókon is résztvesz vagy külön összeget különít el erre a célra.
Mit vesznek leginkább ajándékba? A legnépszerűbb kategóriák a játékok (42%), ruhák (35%), parfümök (30%), könyvek (30%) és az édességek (26%).
Mikor kezdik a karácsonyi vásárlást? Érdekesség, hogy a magyar vásárlók többsége (59%) már novemberben megkezdi az előkészületeket. A Black Friday akciózási láz, valamint a karácsonyi dekorációk a plázákban igen korán vásárlásra készteti az embereket. A megkérdezettek 7%-a még ennél is korábban, azaz szeptemberben és októberben már a karácsonyi ajándék beszerzésén gondolkodik.
Amikor az ajándék kiválasztására kerül sor, a magyarok túlnyomó többsége (89%) azon töri a fejét, mire vágyik valójában a megajándékozott fél. Mindössze 11% szeretne “túl lenni” a dolgon és kapkodva vesz le – szinte bármit – a polcról.
Felmérésünkből kiderült, a legvonzóbb ajándék kategóriába a ruhák (33%), elektronikai eszközök (27%), parfümök (27%) és a könyvek (25%) tartoznak. A legrosszabb meglepetések közé sorolták a megkérdezettek az édességet (38%), játékokat (37%), az alkoholt (37%) és a karácsonyi üdvözlőlapot (28%). Átlagosan 38 700 forintot költenek a magyarok ajándékokra.
A magyarok többsége (92%) otthon tölti a karácsonyt, 6%-uk barátoknál és mindössze 2% utazik külföldre az ünnepek alatt.
A magyar családok a hagyományos boltokat részesítik előnyben, ha az ételekről van szó: 76%-uk kisközértben vagy a hentesnél, személyesen szerzi be a menühöz valót. 9% online vásárol, 15% pedig e fenti két módot ötvözi. Egy átlagos vásárló 33 600 forintot hagy a kasszánál ilyenkor.
Vajon kötelező-e új, tipp-topp szettet vásárolni karácsonyra? A megkérdezettek 54%-a véli úgy, hogy nincs szüksége új ruhákra és inkább a már meglévő darabokat használják, 31% viszont inkább újat vesz. A válaszadók 15%-a kiegészítőkre és ékszerekre szán valamennyit, de nem komolyabb összeget.
Átlagosan 86 200 forintot költenek fejenként a magyarok karácsony alkalmából. Ennek 45%-át ajándékokra, 39%-át ételre és 16%-át ruhákra.
A magyar vásárlók mellett több ország fogyasztási szokásait is górcső alá vettük. Az eredmények 34 európai ország összehasonlításán alapulnak, valamint Ázsia, Amerika, Afrika és Ausztrália figyelembevételével. Ezekben az országokban ugyanis a karácsony többé-kevésbé hasonlóan telik és ugyanabban az időszakban tartják.
A korábban említett 86 200 forint körülbelül 267 eurónak felel meg, amivel Magyarország a lista közepén helyezkedik el. Csehország vezeti a listát 463 euróval, míg a németek “csak” 252 eurót költenek. Nagy-Britanniában ez az összeg körülbelül 440 euró.
Forrás: Piac&Profit