Így játszhatja ki a banki csalókat

2025. december 7. 17:40 | behir.hu

A kibercsalók sokszor a mi figyelmetlenségünk miatt juthatnak hozzá internet- vagy mobilbanki (applikációs) belépési jelszavunkhoz.

Ilyen lehet, ha nem a saját, hanem egy nyilvános számítógépen (pl. egy internetkávézóban) lépünk be a netbanki oldalunkra, és a kódunk megadását figyelni, rögzíteni tudják. Előfordulhat, hogy a csalók – pl. a bankunk nevében küldött hamis üzenetben – „vírusvédő programnak” álcázva kémszoftvert töltettek le velünk, amivel érzékelni tudják akár a számítógépes billentyűzetünk mozgását is.

A bankunk sohasem kéri ilyen programok telepítését! Azzal is hibázhatunk, ha mindenütt ugyanazt a belépési jelszót használjuk, így ha a bűnözők (a bankunk nevével együtt) azt másutt megtudják, megkísérelhetnek belépni vele netbankunkba is.

 

Fontos a kétfaktoros azonosítás

A belépéshez, illetve a mobil- vagy internetbanki műveletekhez (pl. utaláshoz) azonban kétfaktoros – a belépési kódunk mellett külön sms-kódot, ujjlenyomatot vagy arcfelismerést is igénylő – ügyfél-azonosításra is szükség van. Egyes bankoknál a második kódot egy nálunk lévő véletlen jelszógenerátor (token) segítségével kaphatjuk meg. Akkor lehet baj, ha a bűnözők esetleg hozzájutnak a mobiltelefonunkhoz, abba be is tudnak lépni, és ezt a második kódot is meg tudják adni.

 

De mit tudunk tenni ennyiféle veszélyfaktor esetén?

Ha támadást észlelünk, érdemes haladéktalanul egyeztetnünk a bankunk telefonos ügyfélszolgálatával, avagy személyesen hitelintézetünk bármelyik fiókjában. A bankunk ezután a netbanki belépést letiltja. Még gyorsabb megoldás (ha a bankunk ezt lehetővé teszi), ha a netbanki oldalunkon védekezésképp mi magunk változtatjuk meg a belépési jelszavunkat. A bankkártyánk illetéktelen kezekbe kerülése esetén hasznos limitmódosítások ilyenkor viszont nem segítenek minket, hiszen ha a csalók tényleg ismerik a belépési jelszavunkat és az azonosítónkat, nem tudjuk megakadályozni a pénzünk máshová utalását.

 

Letilthatjuk a belépést

Ám a kártyákhoz hasonló módon, számos banknál lehetőségünk van az internet- és mobilbanki belépés letiltására is. Van, ahol ezt már a netbanki oldalunkon vagy a telefonos applikációnk segítségével pillanatok alatt megtehetjük. Elővigyázatosságból érdemes előre áttekinteni, melyik menüpontban (pl. a beállítások fülnél) lehet letiltani a belépést! Ha ezt nem találjuk meg, érdeklődjünk bankunknál! A megfelelő menüpont kiválasztása után a bank általában még egy megerősítést kér, hogy valóban a letiltás-e a szándékunk. Más hitelintézeteknél csak a telefonos ügyfélszolgálaton tehetjük meg ugyanezt (sok helyütt akár külföldről is ingyenesen hívható telefonszámon).

 

Fontos a gyorsaság

Az internet- vagy mobilbank letiltása esetében ugyanakkor mi sem tudunk tranzakciókat végezni vagy pl. az egyenlegeinket áttekinteni, illetve a közüzemi tartozásainkat sem tudják levonni. Célszerű ezért a további biztonsági intézkedéseket – pl. ügy kivizsgálása, jelszómódosítás – gyorsan kezdeményezni. A tiltás feloldását a bankunk fiókjaiban vagy telefonos ügyfélszolgálatán tehetjük meg (utóbbi esetben egyes bankoknál ezt az automata rendszeren keresztül, másutt csak ügyintézővel tehetjük meg). Jó hír, hogy a tiltás feloldása perceken belül megtörténik, és az – ellentétben a bankkártya pótlásának költségével – teljesen ingyenes.

Forrás: kiberpajzs.hu

További programok »

Friss hírek

413 alkalommal volt szükség a tűzoltók beavatkozására karácsonykor

Karácsony három napja alatt 413 esetben kellett beavatkozniuk a tűzoltóknak: 116 helyen kellett tüzet oltani, 77 lakóépület gyulladt ki, 15 helyre vonultak ki, mert szén-monoxid keletkezett, 297 esetben pedig műszaki mentést végeztek. Beszámolójuk szerint idén kevesebb esethez riasztották a tűzoltókat mint tavaly karácsonykor, akkor ugyanis 632-szer avatkoztak be - közölte az MTI-vel szombaton az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság.
2025. december 27. 17:26
FEL