A nyugdíj adategyeztetési eljárás kiemelt célja, hogy az ügyfelek, a biztosítottak a nyugdíjbiztosítási nyilvántartásban szereplő adataikról részletes és pontos tájékoztatást kapjanak. Az eljárás során megtörténik a nyugdíj elbírálásához szükséges adatok beszerzése, a nyugdíj-nyilvántartásban nem, vagy hibásan szereplő, illetve hiányzó adatok beszerzése, kiegészítése, az esetlegesen téves adatok javítása, törlése. A nyugdíj-megállapítás folyamata ennek eredményeként gyorsabbá és egyszerűbbé válik.
Az 1965 előtt született korosztály esetében a hivatalból indult adategyeztetési eljárás lefolytatása az ügyek döntő többségében befejeződött. Az idén tovább egyszerűsödött szabályok szerint a következőkben a nyugdíjkorhatár betöltését megelőzően három évvel kerül sor hivatalból adategyeztetésre.
Az ügyfelek számára kedvező, hogy az egyeztetési eljárás lefolytatása évente egy alkalommal, életkortól függetlenül, kérelem benyújtásával is kezdeményezhető. Fontos tudni, hogy a kérelem kizárólag ügyfélkapun keresztül nyújtható be. Az eljárás, melyet megyénkben néhány kivétellel (például nemzetközi ügyek) a Békés Megyei Kormányhivatal folytat le, illeték- és költségmentes. Abban az esetben, ha a kérelmező korábban az Európai Unió más tagállamában, az Európai Gazdasági Térséghez tartozó államban vagy szociálpolitikai, illetve szociális biztonsági egyezményben részes államban (például Dél-Korea, India, Japán, Montenegró, Oroszország, Szerbia, Ukrajna, stb.) is dolgozott, a „Kérelem nemzetközi” elnevezésű nyomtatványt kell beküldeni.
A nyugdíj adategyeztetési eljárás határozattal zárul, mely tartalmazza az elismerhető szolgálati időt, a Nők 40 kedvezményes nyugdíjához a jogosultsági időt, és a nyugdíj alapjául szolgáló kereseteket is.
Az adategyeztetéssel kapcsolatos tudnivalókról érdeklődhet a vezeto.cstfo@bekes.gov.hu címen vagy a 66/519-123-as telefonszámon.
Dávid Ferenc főosztályvezető
Békés Megyei Kormányhivatal Családtámogatási és Társadalombiztosítási Főosztály