Harmadik alkalommal indult el májusban a Nagy Bor Teszt, amely hazánk legnagyobb online boros felmérése. Az elmúlt két évben összesen hatvanezer válaszadó adatait dolgozták fel a kutatók, akik nem kevesebbre vállalkoztak, mint az internetet használók borvásárlási és borfogyasztási szokásainak elemzésére.
Az idei évben a Nagy Bor Teszt kutatás fókusza bővült: a szakmai partnerként közreműködő Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) a felmérésben azzal a szándékkal vesz részt, hogy feltérképezze a hazai borturisztikai trendeket, miközben felhívja a figyelmet a borok megismerésének legkellemesebb és egyben legizgalmasabb módjára, a borvidékre tett utazásokra.
A nagy elérés és minta nem csak a felmérés jelentőségét, megbízhatóságát növeli, hanem a kulturált borfogyasztásra is felhívja a figyelmet. Cél emellett az, hogy a hazai borpiac számára aktuális információval szolgáljon a borfogyasztási és -vásárlási szokásokról, illetve az MTÜ közreműködésével a magyar borvidékek és a borturizmus iránti preferenciákról. Az idei évben május 15. és augusztus 31. között van lehetőség a Nagy Bor Teszt kitöltésére ezen az oldalon, ugyanitt az előző évek felméréseinek eredményei is elérhetők.
Nő a borok iránt érdeklődők száma
A tavalyi eredmények azt mutatták, hogy a nem boros témájú portálokról a felmérésre érkező válaszadók (mintegy tízezer fő) körében növekszik a bor iránt érdeklődők aránya; a száraz borok a legnépszerűbbek, ugyanakkor még mindig sokan keresik az édes vöröseket. Otthon és vendégségben fogy a legtöbb bor: a borválasztás során számít a bor származási helye, a borvidék. Utóbbiak között Villány, Eger és Tokaj a legnépszerűbbek. A szuper- és hipermarketek mellett sokan vásárolnak közvetlenül a pincészetektől; az online vásárlás ugyanakkor még gyerekcipőben jár.
A témában még nem készült olyan átfogó, a változásokat is elemző körkép, mint a Nagy Bor Teszt. A kutatás szakmai vezetője Harsányi Dávid, a BGE Külkereskedelmi karának tanszékvezetője és Hlédik Erika, az ELTE Gazdálkodástudományi Intézetének egyetemi adjunktusa. A Winelovers, a Vinoport, a Borászportál és a Borkollégium pedig a felmérés promóciójával és az eredmények publikálásával segít abban, hogy minél szélesebb kör értesüljön a Nagy Bor Teszt kitöltésének lehetőségéről és a válaszok alapján kirajzolódó trendekről.
Forrás: Profit7, Hunyor Erna Szofia