Az alábbiakban – a Mátrix Projekt keretében – bemutatjuk, hogyan zajlik egy ilyen beszélgetés, és mi kell ahhoz, hogy a csaló ne érjen célt:
– Üdvözlöm, a számlavezető bankjának biztonsági osztályáról hívom! Az elmúlt percekben gyanús átutalást kezdeményeztek a számlájáról. Amennyiben 10 percen belül tudunk intézkedni, megakadályozzuk, hogy ellopják a pénzét!
– Jajj, nagyon köszönöm! Mi a teendő? (Áldozat persze pánikban, az idő is szorítja. Az a lényeg, hogy ne legyen ideje átgondolni a helyzetet.)
– Kérem, diktálja be a bankkártyaszámát, a rajta lévő pontos nevet és a CVC-kódot. Ezután küldünk a telefonjára egy alkalmazást. Ha telepíti, meg tudjuk akadályozni a gyanús átutalást!
Ha az áldozat megadta az adatait, és telepítette az alkalmazást, mellyel távoli hozzáférést adott a csalóknak a számítógépéhez, telefonjához, akkor a pénze percek múlva 10-20 különböző számlát megjárva, a világ másik végén bejegyzett banknál landol… Bizony, a csalóknál.
Kérdezzen vissza! Ha ilyen hívást kap, ne kapkodjon! Ha a csalók érzik, hogy nem könnyű átverni, feladják, és megszakad a vonal! Csak 1-2 kérdésre van szükség! Néhány példa:
– Üdvözlöm, a számlavezető bankjának biztonsági osztályáról hívom! Az elmúlt percekben gyanús átutalást kezdeményeztek a számlájáról. Amennyiben 10 percen belül tudunk intézkedni, megakadályozzuk, hogy ellopják a pénzét!
– Kérem, hívjon vissza pár perc múlva, addig egyeztetek a személyes banki ügyintézőmmel!
– Értem, de a banknál ismerik az adataimat. Mi szükség van rá, hogy megadjam?
– Köszönöm, melyik számlámról van szó? Több bankszámlám is van. (Jó eséllyel nem találja el a számlavezető bankjának nevét.)
– Tudna segíteni, hogy kell bekapcsolni a számítógépet? Én nem tudok programokat telepíteni, a fiam kezeli.
– Pillanat, a másik vonalon a rendőrséggel beszélek.
Ne feledje! A csalók nem rendelkeznek konkrét információkkal a számlájáról, a személyes adatairól. Ha ellenőrző kérdéseket kapnak, feladják!
További információkat az online csalások megelőzéséről a www.kiberpajzs.hu oldalon talál!