Szombaton vesznek végső búcsút a genovai hídomlás áldozataitól, az állami szertartást az olasz nagyvárosban tartják. Kedden 42 ember halt meg, 16 pedig megsérült, amikor leomlott egy autópálya viadukt – közölte az M1 Híradója.
Egész éjszaka dolgoztak a kotrógépek
Genovában szerdán is egész éjszaka dolgoztak a kotrógépek, emelődaruk, megpróbálták elmozdítani a több tonnás híddarabokat a keddi szerencsétlenség helyszínén. A mentők abban reménykednek, hátha találnak olyan rést, hasadékot a törmelékek között, ahová valaki beszorult, és így élve maradhatott. Bár tudják, hogy erre kevés az esély, egyelőre nem adják fel.
A híd leszakadt része előtt mementóként ott áll egy kis zöld kamion. A jármű sofőrje valószínűleg új születésnapját ünnepelheti, csupán méterekre állt meg a szakadéktól. Sokak azonban nem voltak ilyen szerencsések, 30 személyautó és 3 kamion zuhant a mélybe. 42-en haltak meg a tragédiában.
Nincsenek egyszerű helyzetben a viadukt közelében élők sem, 311 családot, összesen 634 embert kellett kitelepíteni a híd környéki utcákból, mert félő, hogy több épület is összedőlhet.
A kormányfő a helyszínre látogatva elmondta: a genovai polgármester arról tájékoztatta őt, hogy a kilakoltatottak többsége rokonoknál, barátoknál keresett ideiglenes szállást, de idővel, nyilván mindenkinek biztosítani kell egy új otthont. Guiseppe Conte a helyi kórházba is ellátogatott. A hídomlásban tizenhatan sérültek meg, közülük tizenketten válságos állapotban vannak.
Rendkívüli állapotot rendeltek el
A kormány egy évre rendkívüli állapotot rendelt el a tartományban, és 5 millió eurót különített el az Országos Sürgősségi Alapból. Meglátogattuk a súlyos sérülteket is, részvétünket nyilvánítottuk az áldozatok családtagjainak. Ez a kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy megakadályozza az ilyen tragédiák megismétlődését – mondta Giuseppe Conte.
Első lépésként harcot hirdetett az egyik legnagyobb olasz autópálya építő cég, az Atlantia, és annak leányvállalata, a hidat üzemeltető Autostrade ellen.
Az óriásvállalat milliárdos haszonnal működik, és Európában az egyik legmagasabb úthasználati díjat szedi be. Olaszországban egyszerűen csak úgy tekintenek rá, hogy az elsősorban a Benetton család kezében van, amely az egyik legnagyobb részvényese az Atlantiának.
A kormány felszólítása ellenére az Autrostrade vezérigazgatója és elnöke nem hajlandó lemondani, és közleményben tudatta, hogy a cég rendszeres és mindenre kiterjedő, alapos vizsgálatokat folytatott a híd szerkezeti állapotának ellenőrzésére. Véleménye szerint az eredmények mindeddig megnyugtatóak voltak.
Állami felügyelet alá vonhatják az olasz autópályák fenntartását
Állami felügyelet alá vonhatják Olaszországban az autópályák fenntartását, ha az ezzel megbízott vállalatok nem tudják megfelelően ellátni a feladatot – jelentette ki Luigi Di Maio olasz miniszterelnök-helyettes csütörtökön, két nappal a tragikus genovai hídomlás után.
Az Öt Csillag Mozgalom (M5S) nevű kormánypárt vezetője arról is beszélt az olasz rádiónak, hogy a Morandi hidat üzemeltető cégnek nem az osztalékok miatt kellett volna aggódnia, hanem inkább a biztonságra kellett volna többet fordítania.
Le kellett volna zárni a hidat
„Az nem lehet, hogy valaki azért fizessen autópályadíjat, hogy aztán meghaljon. Azok, akiknek a karbantartás volt a feladata, nem végezték a dolgukat megfelelően. Azt a hidat le kellett volna zárni, mielőtt ez a tragédia megtörténhetett volna” – mondta Di Maio. Hozzátette: sokakat felháborít az a hatalmas profit, amelyre ezek a vállalatok – monopóliumokként – szert tesznek.
Rengeteg pénzt kellett volna a biztonságra költeni, amelyet ehelyett osztalékként fizettek ki – közölte Di Maio.
Forrás: MTI