A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai alapján az első, esős júliusi hétvégéhez képest a szálláshelyek vendégforgalma a második hétvégére 7%-kal nőtt a Balaton partján, július második hétvégéjéhez képest pedig közel 10%-kal voltak többen a térség szálláshelyein a hónap harmadik hétvégéjén. Júniusban 5%-kal több belföldi és 3%-kal több külföldi vendég érkezett a bázisnak számító 2019-hez képest. 2022-höz viszonyítva idén júniusban a külföldi vendégek száma 19%-kal, a vendégéjszaka forgalom pedig 8%-kal volt magasabb.
A mobilcella adatok szerint az egynapos turisták száma 22%-kal emelkedett júniusban. Az egy napra indulók száma minden vármegyéből nőtt, de leginkább Tolnából (+40%), Zalából (+39%) és Nógrádból (+34%) indultak el így a legtöbben. Júniusban a leglátogatottabb attrakciók az Aranypart szabadstrand Siófokon, a Malom-tó Tapolcán, valamint a Zalakarosi fürdő voltak. Mindhárom látogatottsága emelkedett, 9%, 10%, illetve 26%-kal. Július 1-12. időszakra vizsgálva a belföldi látogatások növekedési üteme még jelentősebb, 14%, 11% és 50%.
A Balatonnál a szálláshelyi bevételek értéke 38 milliárd forintról 48 milliárd forintra emelkedett az első félévben, ami 26%-os növekedés az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Az idei júniusi 15,8 milliárd forint szálláshelyi árbevétel 7%-kal volt magasabb, mint 2022 júniusában, a júliusi árbevétel pedig 9%-kal több a tavalyihoz képest.
A térség települései közül a vendégéjszakák száma alapján Siófok volt a legnépszerűbb 130 ezer vendégéjszakával, ezt követte Balatonfüred 102 ezer, Hévíz 100 ezer és Zalakaros 65 ezer vendégéjszakával, de sokan voltak Zánkán, és Zamárdiban is. Ez a hat település adta a térség teljes vendégforgalmának 51%-át.
A jó idő mellé kiemelkedő vízállás is társul ‒ évek óta nem volt olyan magas a Balaton vízállása nyáron, mint most. Míg 2020-ban 100 cm, 2021-ben 105 cm, 2022-ben 88 cm volt a Balaton vízszintje, most 108 cm.
A Magyar Turisztikai Ügynökség
A turizmus Magyarország stratégiai fontosságú ágazata. 2022-ben mintegy 100 ezer vállalkozás működött ezen a területen, amelyekben több mint 400 ezer munkavállaló dolgozott. Tavaly 14 millió vendég közel 40 millió vendégéjszakát töltött a hazai szálláshelyeken, az ágazat a GDP mintegy 12 százalékát állította elő. A turizmus versenyképességének erősítése érdekében jött létre 2016-ban a Magyar Turisztikai Ügynökség, a turisztikai ágazat kormányzati szervezete. Feladata a turizmusfejlesztés irányítása, stratégiájának meghatározása, a hazai és a küldőországokban folyó szakmai munka koordinációja, az országmárka fejlesztése, belföldi és nemzetközi kommunikációs és értékesítési kampányok lebonyolítása. Az MTÜ a hazai szakmai szervezetekkel együttműködve végzi feladatát, növeli Magyarország turisztikai versenyképességét, és aktívan hozzájárul ahhoz, hogy országunk még vonzóbbá, élményekben gazdagabbá váljon mind a külföldi, mind a belföldi utazók számára. Stratégiai cél, hogy hazánk Közép-Európa vezető turisztikai desztinációjává váljon, valamint, hogy az ágazat GDP-hez való közvetlen és közvetett hozzájárulása 2030-ra 16 százalékra növekedjen.
Forrás: igyutazunk.hu