A bankok nem minden esetben küldenek róla külön értesítést az ügyfeleknek, sőt, sok esetben postán meg sem kapunk dokumentumot. Vagy ha tudunk is a kimutatásról, egyáltalán nem biztos, hogy könnyen megtaláljuk azt. A Bankmonitor szakértői utánajártak a bankoknál a részleteknek, hogy megmutassák, hol és hogyan érhető el az egységes, éves díjszámla az egyes pénzintézeteknél.
Miért fontos az éves díjkimutatás?
Legtöbben csak csóváljuk a fejünket, ha megkérdezik tőlünk, hogy mennyit fizetünk banki költségekre, hogy egyáltalán megéri-e a számlavezető pénzintézetünknél bankolni. Ez nem is véletlen, hiszen ha tisztában is vagyunk az egyes díjtételekről, összességében csupán egyetlen dokumentum segít átlátni az egész éves bankszámlához kapcsolódó költségeket. Ez pedig az az éves díjkimutatás, amit már mindenkinek “kézhez” kellett kapnia 2022-ben.
A kimutatás tehát segít átlátni minden bankszámlához kapcsolódó költséget, ami hatalmas segítség lehet ahhoz, hogy figyelemmel kövessük, mennyit költöttünk tavaly a bankolásért, így pedig már könnyebben átgondolhatjuk szokásainkat, vagy szétnézhetünk kedvezőbb bankszámla-kondíciókat keresve. A kimutatás az alábbi díjtételekbe enged betekintést meghatározott, egységes formában, átlátható módon:
– a bankszámlához kapcsolódó összes díjak (például a havi számlavezetési díj)
– a betéti kártyához kapcsolódó díjak
– az SMS értesítések díjai
– az internetbank, mobilalkalmazás és telefonos banki szolgáltatások díjai
– a fizetési számlához és folyószámlahitelhez kapcsolódó kamatokat és egyéb költségeket.
Hol találom a díjösszesítőmet?
A legtöbb banknál a bevett gyakorlat az, hogy aki postai levélben szokta a havi számlaértesítőket megkapni, az az éves kimutatását is ebben a formában érheti el. Aki pedig elektronikusan igényelte a számlakivonatát, annak az összesítő is így kellett, hogy megérkezzen. Ugyanakkor több bank részesíti előnyben az online megoldásokat a tavalyi évhez képest, így sok esetben a nagyarányú netbank felhasználószámmal rendelkező pénzintézetek ezen felületükre töltötték fel a dokumentumot. Az már megoszló, hogy mely bank küldött erről értesítést és milyen formában.
Gránit Bank
Mivel ügyfeleik közel 100 százaléka rendelkezik Netbank hozzáféréssel, a díjkimutatásokat is ide töltötték fel. Postán csak azok kapták meg az értesítést, akik a küldéskor nem rendelkeztek érvényes Netbank regisztrációval. A feltöltésről a Gránit Bank tájékoztató e-mailt és netbank-üzenetet is küldött, amelyben megtalálható hogy a Netbankban a Számlainformációk/éves díjkimutatás menüpont alatt érhető el a dokumentum. Jó tudni, hogy amennyiben az ügyfelek pótlást szeretnének kérni a postai kimutatásról és ezt jelzik bármely ügyfélszolgálati csatornán (VideóBankon, telefonos ügyfélszolgálaton, vagy személyesen a bankfiókban), akkor a Bank ismét kiküldi az összesítő dokumentumot.
Unicredit Bank
Azok az ügyfelek, akik rendelkeznek elektronikus banki csatornákkal, az eBanking rendszeren és az mBanking mobilalkalmazás-szolgáltatáson keresztül érhetik el a díjkimutatásukat. Azok számára, akik bankszámlájukhoz nem igényelték az elektronikus banki csatornák használatát, postai úton érkezett meg a kimutatás. Az eBanking internetbanki rendszerben a számlakivonat/Elektronikus számlakivonatok menüpont alatt, a „Mutassa a kategóriákat” menüben a „Díjkimutatás”-t kell választani, ezt követően a zöld „Keresés” gombra kattintva jelenik meg a kért dokumentum.
Az mBanking mobilalkalmazásban az applikációba történő belépést követően az „Egyéb” fülre kattintva, azon belül a „Dokumentumok” menüpontot választva található meg az adott számlához kapcsolódó összesítés. Az Unicredit Banknál díjmentesen kérhető papíralapú díjkimutatás-pótlás személyesen a bankfiókokban.
Erste Bank
A díjkimutatást az Erste Bank ügyfelei a számlakivonatukkal megegyező módon postai úton, emailben vagy George web-en keresztül kapják meg. Az éves kimutatást az ügyfelek a George Weben tudják megtekinteni az „Üzenet ikon/Összes megtekintése/Digitális tárhely” menüpont alatt. A George mobilapplikáción keresztül ugyanakkor nem elérhető a digitális tárhely, így a díjösszesítő sem.
Pótlás kérésre vonatkozó igényt az Erste Bank ügyfelei az ügyfélkommunikációs csatornákon keresztül tudják jelezni: a George weben, a George applikációban, emailben, postai úton, a contact centeren keresztül és személyesen a bankfiókokban.
Raiffeisen Bank
A Raiffeisen Bank minden Direktnet szolgáltatással rendelkező ügyfél számára elérhetővé teszi ezen a felületen az éves költségkimutatást, de azon ügyfeleknek ki is postázzák, akik a havi számlakivonat küldésénél a postai kézbesítési módot részesítik előnyben. Az elektronikusan küldött kimutatás az internetbanki rendszerben a számlakivonatok/értesítők menüpontban érhető el.
A pótlás a Raiffeisen Banknál úgy lehetséges, hogy aki az internetbanki felületen éri csak el a kimutatást, annak részére az első alkalommal a papíralapon történő pótlás díjmentes. Aki megkapja postán, annak a pótlás már a 2. papíralapú alkalomnak számít, ezért az díjköteles lesz.
Takarékbank
Akinek papíralapú bankszámlakivonata van, az postai úton a levelezési címére, akinek elektronikus kivonata van, az a Netbanki rendszerében találhatja meg díjértesítőjét. Akinek régebbi eljárás szerinti, e-mailes kivonata van, ha van Netbank szolgáltatása, akkor a bank oda töltötte fel, ha nincs, akkor postai úton, levelezési címre küldte ki részére.
A Netbankba belépve a Kivonatok és kimutatások menüpont Díjkimutatás almenüjében található meg az éves dokumentum. Pótlás pedig a Takarékbank bármely fiókjában, vagy Telebankon keresztül igényelhető.
K&H Bank
A K&H elektronikusan készíti el a díjkimutatást, de azon ügyfeleknek, akiknek nincs elektronikus elérése, illetve az év folyamán megszűnt a számlája, ő papíralapon, postai úton kapja meg. A 2021. évi díjösszesítő a K&H e-bank “dokumentumok” menüpontja alatt, valamint a K&H elektronikus postaládában is elérhető. Papíralapú összegzőt évente egyszer díjmentesen kérhetnek az ügyfelek a TeleCenteren keresztül, a K&H mobilbankból indított digitális hívás segítségével, valamint személyesen az ügyfélpontokon is.
Innentől olyan bankok következnek, amelyek nem válaszoltak a Bankmonitor megkeresésére, az információ a korábbi évek gyakorlatán, tapasztalatán alapul.
OTP Bank
Az OTP Bank ügyfeleire is érvényes, hogy a kimutatásukat aszerint kapták meg, ahogyan a számlaértesítőjüket igényelték. Akik elektronikusan, azok a Netbank felületén a “Számlakivonatok, szerződések, egyéb dokumentumok” menüpontban, az “Összes/Díjkimutatás” oldalon találják meg a 2021-es összesítőt. A legújabb mobilbank applikációban a dokumentum sajnos egyelőre nem tekinthető meg.
CIB Bank
A CIB Bank ügyfelei a Netbankon belül a “Szolgáltatások” menüpontban találják meg az előző évi díjösszesítőt. Fontos, hogy a mobilbanki applikációban ez a dokumentum egyelőre még nem érhető el.
Sberbank
A Sberbank ügyfeleinél is feltételezzük, hogy a tavalyi eljárásrend nem változott, vagyis minden ügyfél postai úton kapta meg az éves kimutatást. Ugyanakkor érdemes figyelni arra, hogy a Netbankon belül csak a havi számlakivonatok érhetők el, az éves díjösszesítő nem.
Budapest Bank
A Budapest Banknál a 2021. decemberi számlakivonatot is tartalmazó, elektronikus formában küldött PDF file végén található az éves díjkimutatás.
A legtöbb banknál tehát igyekeztek részünkre egészen pontos információkkal szolgálni. Ha pedig valaki végképp nem találja az éves kivonatot, akkor az is előfordulhat, hogy azt a januári számlakivonat végéhez csatolta a bank, vagy ha így sem elérhető, érdemes a pénzintézet ügyfélszolgálati csatornáin, online, vagy személyesen érdeklődni.
Hogyan spórolhatunk a banki díjakon?
Az éves kivonat tehát remek alkalom arra, hogy átgondoljuk és esetleg újratervezzük a bankszámlánkkal kapcsolatos kiadásokat, főleg abban az esetben, ha régen nyitottuk már a számlát, és sokat fizetünk érte havonta, évente. A legmodernebb bankszámla konstrukciók ugyanis akár 0 Ft-os éves díjjal is elérhetők, vagyis teljesen ingyenes pénzhasználatot biztosítanak.
Forrás: bankmonitor.hu