Életet ment a sofőrteszter

2019. március 22. 06:13 | behir.hu

Sokan ülnek úgy a volán mögé, hogy valamilyen okból az adott pillanatban nem alkalmasak az autóvezetésre. Ha lenne egy berendezés, amely minden egyes indítás előtt megvizsgálná a sofőrt, számos baleset elkerülhető lenne. De hogy lehet ezt életszerűen megvalósítani? Papp Ferencnek van egy ötlete, mi több egy kész eszköze az indiszponált járművezetők kiszűrésére.

Szerelmi dráma állhatott annak a különlegesen tragikus közúti balesetnek a hátterében, amely a közelmúltban történt Kisbér környékén. A hírek szerint a két, frontálisan ütköző gépkocsi közül annak a vezetőjét, aki a hét halálos áldozatot követelő balesetet okozta, az indulás előtti percekben visszautasította a partnere. Számos ok miatt jöhet ki úgy a lépés, hogy az autóvezető nem tud teljes figyelmével az útra, a forgalomra, a szabályos közlekedésre figyelni. A leggyakoribb az alkohol, de egyre többször veszi át a szerepét a drog.

Ám nem kell hozzá bohémnak vagy szenvedélybetegnek lenni, hogy valaki ne ítélje jól meg, alkalmas-e a vezetésre. Nagyon gyakori és prózai okok akadályoznak mindannyiunkat ebben lépten-nyomon. Az érzelmi felindultság, a stressz együtt jár a hétköznapjainkkal. Munkahelyi konfliktusok, családi viszályok, a gyerekneveléssel együtt járó hisztik időnként elkerülhetetlenek. Emellett vannak betegségek, illetve gyógyszerek, amelyek időnként lerontják az összpontosítási képességünket, és persze ilyen tényező maga az élemedett kor is. Lassan, fokról fokra veszti el az idős ember az ítélőképességét, úgy, hogy maga sem vesz róla tudomást.

Két nyomógomb, két LED – ennyiből áll a berendezés, mutatja Papp Ferenc feltaláló
Fotó: Mirkó István

A közelmúltban a Magyar Nemzet írt az EU új közlekedési csomagjáról, amely olyan fedélzeti berendezések felszerelésére fogja kötelezni az autógyártókat, amelyek akár felül is bírálhatják a vezető döntéseit: például beépített alkoholszonda tesztelné a sofőr állapotát, vagy olyan intelligens sebességszabályozó működne, amely érzékeli a pillanatnyi engedélyezett sebességet, és ahhoz igazítaná a jármű haladását. A cikket Papp Ferenc feltaláló is olvasta. és felkereste a lapot. A feltaláló régóta dolgozik egy olyan eszköznek a kifejlesztésén, ami hatékonyan megakadályozná az autóvezetésre alkalmatlan sofőrök számára az elindulást.

Az uniós javaslathoz hasonlóan itt is egy fedélzeti berendezésről van szó, amit – ha a jogszabályok erre nézve kötelezően előírják – minden gépkocsiba be kell majd szerelni. Maga az eszköz rendkívül egyszerű: alig tíz-húsz másodperces tesztet végeztet el a sofőrrel, és ez alapján ítéli meg, hogy a reakcióideje megfelelő-e.

A reakcióidő kiemelten fontos a járművezetés közben: ha felvillan egy féklámpa előttünk, azonnal fékeznünk kell nekünk is, ha váratlanul lelép a járdáról a gyalogos, ki kell kerülnünk. Papp Ferenc úgy véli, hogy a legtöbb, járművezetési képességet negatívan befolyásoló tényező végső soron a reakcióidőt növeli. Nincs más dolgunk, mint hogy elérjük, minden sofőr végezze el indulás előtt a néhány másodperces tesztet, és hogy az érvénytelen tesztet csinálók ne indulhassanak el – magyarázta a lapnak a feltaláló.

Papp Ferenc mérnök barátaival készített egy prototípust, a reakcióidőt értékelő algoritmus közlekedéspszichológusok szakvéleménye alapján készült. Hogy az autóvezetők csak a saját eredményüket használhassák, arról ujjlenyomat-leolvasó gondoskodik. A sofőrteszter egyszerű, olcsón előállítható, utólag is beszerelhető – érvel Papp Ferenc. A döntéshozókon múlik, hogy elrendeljék a használatát. Sok vétlen autós, kerékpáros és gyalogos életét, testi épségét védené meg a fedélzeti reakcióidő-mérő eszköz.

Forrás: Magyar Nemzet 

További programok »

Világ

Heti 2500-nál több kibertámadás: az oktatás a második leginkább támadott szektor

A kiberbűnöző ott támad, ahol a leggyengébb a védelem, ugyanakkor értékes adatokat lehet megszerezni – ezért került legújabban az oktatás a támadások célkeresztjébe. A Microsoft legfrissebb Cyber Signals jelentése szerint világszerte átlagosan, hetente több mint 2500 alkalommal kísérlik meg csalók feltörni az egyetemek védelmi rendszereit, vírusokkal, adathalász támadásokkal, illetve a hálózatokhoz kapcsolódó mobil eszközök sérülékenységeit kihasználva.
2024. november 12. 18:28
FEL