Életbe lépett a személyautók szén-dioxid-kibocsátásának szigorítása

2020. február 17. 07:23 | behir

Január 1-én életbe lépett a személyautó szén-dioxid-kibocsátásának szigorítása az Európai Unióban. 95 gramm kilométerenként a határérték a gépjárműgyártók teljes kínálatára átlagban. Az Európai Unió már 2007 októberében is beszélt a célkitűzéséről, ami végül 2020. januárjában hatályba is lépett.

„Vannak olyan autótípusok, amelyek esetében a szabályozás kedvez, azonban vannak olyan típusok, amelyek teljesen el fognak tűnni az utakról” – mondta a Kossuth Rádió Európai Idő műsorában Szörényi András, a vezess.hu szakértője.

Szörényi elmondta: ha egy kis fogyasztású, csekély súlyú városi autót vásárol valaki, akkor az 4-5 literes fogyasztással elmegy, ugyanakkor a szabályozásnak nem fog megfelelni, mert 105-120 gramm szén-dioxidot bocsát ki.

Ha valaki egy terepjárót vásárol, és a kocsiba rakat egy konnektorról tölthető hibrid hajtásláncot, és ennek a segítségével tesz meg 50 kilométert, majd a másik ötven kilométert pedig 20 literes fogyasztással,akkor így jóval többet fogyaszt, de akkor is meg tud felelni, mert az elektromos komponensekre sokkal kedvezőbb ez a számítás, mint a benzines, vagy a dízel autókra.

Általánosságban elmondható, hogy a kis fogyasztású kocsik nem tudnak a szabott határértéknek megfelelni, a nagy fogyasztású autók viszont, ha hibridnek átépítik/álcázzák őket, akkor tovább fognak élni.

Az európai autógyártók szövetsége az autógyártók lobbiszervezete, nekik az az érdekük, hogy ne kelljen olyan technikát beletenni a kocsiba, amit a vevők nem fizetnek meg, hiszen ez a saját létezésüket veszélyezteti.

„Nagy öngól az Európai Unió részéről” – vélekedett Szörényi – mert a belsőégésű motoros, gázüzemű és dízel technikát –amiben az európai autógyártók 100 éve kiváló helyzetben vannak és jók – nehéz helyzetbe hozza. Helyette azt az elektromos hajtást favorizálják, amihez semmi nem adott az Európai Unióban, sem az alapanyagok, sem az akkumulátortechnológia, sem az akkumulátor cella gyártása, mindent Kínából, Dél-Koreából kell megvenni – tette hozzá.

A rövidtávú közlekedésben megoldás az elektromos hajtás, de a hosszú távú közlekedésben, ahol az emberek országokat szelnek át, az akkutechnika gyors fejlődésével sem lehet kivitelezni.

Ehhez az szükséges, hogy az államok az autópályák mentén komoly töltőinfrastruktúrát telepítsenek, amelyek ma még hiányoznak. „Ma egy modern elektromos autóval 2-300 kilométert lehet megtenni, és ez az akkumulátortechnika fejlődésével sem fog a háromszorosára bővülni tíz év alatt” – szögezte le.

 

Forrás: hirado.hu

További programok »

FEL