A napokban egy, az M4-es autópályán készült felvétel kavarta fel ismét a közvélekedést Magyarországon. Egy idős sofőr forgalommal szemben hajtott fel az autóút gyömrői szakaszára. A Belügyminisztérium statisztikája szerint nem az idősebb korosztály okozza a legtöbb balesetet, mégis sokan gondolják azt, hogy nem kellene vezetniük.
– A látásromlást azzal kompenzálják, hogy sokkal meggondoltabban, előrelátóbban vezetnek, nem mennek bele olyan előzésekbe, olyan szituációkba, amelyek kockázatosak lehetnek, tehát ebből fakad az a statisztikai adat, hogy kevesebb balesetet okoznak, mint azok, akik például telefonálnak vagy egyéb olyan szabálytalanságokat követnek, ami nem véletlenszerű – fogalmazott a Thermál Autósiskola vezetője. Pap András kiemelte: több olyan esettel is találkozott már, amikor valaki a nyugdíjkorhatár átlépése után szerezte meg a vezetői engedélyét, ezért javasolt életkori határ nincs, minden az elhivatottságon és az egészségügyi, szellemi állapoton múlik.
A 70 év felettiek már csak két évre kaphatják meg az orvosi alkalmasságit a jogosítvány meghosszabbításához, de a háziorvos csak a pillanatnyi állapotot tudja felmérni. Ebben a korban már előfordulhatnak hirtelen bekövetkező egészségügyi változások, így fontos a család figyelme is és a beteg saját belátása.
– Valaki józanul, felelősségteljesen és önkritikusan áll a dologhoz, felméri a saját teljesítő képességét, mind testi, mind szellemi szempontból. Ha gépjárművet vezet, akkor ehhez igazítva óvatosabban próbál közlekedni, esetleg a hosszabb utakra nem indul el. Vannak olyanok is, akik kevésbé felelősen gondolkodnak és túlvállalják magukat, amelyből veszélyek adódhatnak – mondta megkeresésünkre dr. Sonkoly Iván. A háziorvos hozzátette: ha mentális probléma áll fenn, akkor szakorvosi kivizsgálás és vélemény alapján lehet az illető vezetési lehetőségeit korlátozni vagy éppen alkalmatlanná nyilvánítani.
A szakemberek egyetértenek abban, hogy idősebb korban érdemes lenne plusz gyakorlóórákat venni az oktatóktól, azonban erre elenyésző példák vannak.