Egy hónapig csabai óvodapedagógusok mesélnek a 7.Tv-ben

2016. február 24. 09:25 | Fekete Kata

Nem mindennapi esti meséket fog sugározni február 29-től a 7.Tv egy hónapig. A történeteket ugyanis a békéscsabai óvodák pedagógusai mesélik el a gyerekeknek. Amíg a kicsik szórakoznak, addig a szülők bepillanthatnak az önkormányzati fenntartású intézmények életébe. Ez a leendő óvodások szüleinek, nagyszüleinek is segíthet a választásban. Hogy mely napokon mely óvodák pedagógusa mesél a 7.Tv-ben, azt ma, február 24-én, szerdán délután sorsoljuk ki, és este tesszük közzé.

Az esti híradó előtt, 18.45-kor a gyerekeket várja a képernyő elé a 7.Tv. Ebben az időpontban kerülnek ugyanis adásba azok a mesék, amelyeket a város 18 önkormányzati fenntartású óvodaépületében vettek fel.

A forgatást hosszas előkészítés előzte meg. A Békéscsabai Médiacentrum bemutatta az óvodavezetőknek 7.Tv stúdióját, a szerkesztőségét, hogy lássák, hogyan készülnek a műsorok. Az óvó nénik és óvó bácsik pedig beszédtechnika tanárhoz jártak a felvétel előtt. Mindenki máshogy mutatta be az általa választott történetet: volt, aki mesélt, volt, aki játszott, volt, aki a gyerekeket is bevonta a történetbe.

- Az önkormányzati óvodákban három kiemelt program folyik. Az egyik a néptánc-oktatás, a másik a vízhez szoktatás, a harmadik a labdajáték. A legújabb projektünk a Mesélő Óvodák című sorozat, ami alkalom arra, hogy rávilágítsunk, milyen kiváló nevelés folyik a városi fenntartású intézményekben – mondta Kiss Tibor, Békéscsaba oktatásért felelős alpolgármestere.

Mint dr. Kádár Annamária mesepszichológus rávilágított, a mese az érzelmi intelligencia fejlesztésének legfontosabb eszköze. A mesélés sajátos szituációja, bensőséges hangulata érzelmi biztonságot ad, nyugodt, csendes és szeretetteljes légkört teremt, amelyben meg lehet pihenni, el lehet lazulni. Másrészt rítust biztosít, amivel le lehet zárni egy mozgalmas és eseménydús délelőttöt, napot. Ám a kisgyerek a mesehallgatás során nemcsak a szülőre, óvó nénire, hanem befelé is figyel, saját vágyainak megfelelő fantáziaképet alkot, ami segíti őt a nap folyamán felgyűlt belső feszültségei, negatív érzései, félelmei feldolgozásában. Annak a gyermeknek, aki mesét hallgatva nő fel, varázspálcája a saját elméje lesz, és képzelete, érzelmi intelligenciája segítheti a megpróbáltatások közepette.

Az országban módon egyedülálló, több millió forintot rászánva, három kiemelt programot is biztosít Békéscsaba önkormányzata az általa fenntartott óvodákban. Az ,,Aki nem lép egyszerre” című projekt a néptánc-oktatásra helyezi a fő hangsúlyt. A zenei nevelés ugyanis segíti a személyiségfejlődést, a magyar népzenében, a népdalokban, és a gyermekjátékokban pedig számos pedagógiai lehetőség rejlik. A játékokban megtanulhatnak egymásra figyelni a kicsik, szerepjátékok közben könnyedén elsajátítják a későbbi felnőtt társadalom viselkedési normáit. A népdalok szövegeit áthatják a szimbólumok, melyek pedagógiai, oktató-nevelőhatást is hordoznak magunkban. Tartalmazzák az emberi lét körforgását a születéstől a halálig. A másik kiemelt program a vízhez szoktatásról szól. Nem az a cél, hogy a gyerekekből úszót faragjanak, sőt nem is az, hogy feltétlenül megtanuljanak úszni a kicsik, de fontos, hogy megalapozzák a jövőbeli oktatást. A gyerekek az Árpád fürdőbe, a Lencsési Általános Iskola, valamint a Békéscsabai Belvárosi Általános Iskola és Gimnázium uszodájába látogatnak el, de mint Kiss Tibor oktatásért felelős alpolgármester hangsúlyozta, szeretnék minél előbb felújítani a Szigligeti utcai óvoda uszodáját is. A teljes felújítást követően ismét itt történik a nagycsoportosok vízhez szoktatása.

A harmadik program a labdajátékokon keresztül a mozgáskoordináció fejlesztését tűzte ki célul, amely egyszerű eszközökkel, viszont annál következetesebb pedagógiai innovációval fejleszti a kicsi gyerekeket.

 

FEL