Működése első hónapjában egymilliárd forintos bevételt hozhatott a mindentudó fix traffipax rendszer, amely 29 ezer gyorshajtót fülelt le. A rendőrség ennél többet várt Békés megyében is. Ez derült ki abból a tájékoztatásból, amelyet néhány héttel ezelőtt kapott a Békéscsabai Médiacentrum a feltett kérdésére.
- A vártnál kevesebb szabályszegést, jogellenes cselekményt regisztrált a 2016. április 5-én üzembehelyezett Véda Közúti Intelligens Kamerarendszer. Az eddigi tapasztalatok tehát azt mutatják, hogy a Védának van visszatartó ereje, az ellenőrzési pontok környékén például érezhetően csökkent a járművek haladási sebessége. Tájékoztatjuk, hogy a rendszer működésével kapcsolatos statisztikai adatokat az élesítést követő egy hónap eltelte után adunk – írta az az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Kommunikációs Szolgálata.
A várt egy hónap nemrég járt le és úgy tűnik, habár naponta egymillió autót ellenőriznek az utakon a kamerák és 30 ezernél kevesebb autósról készül meglehetősen drága fénykép. Esetükben automatikusan szabálysértési eljárás indult.
A VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat működésének van visszatartó ereje, az ellenőrzési pontok környékén érzékelhetően csökkent a járművek haladási sebessége – mondta az ORFK. Az ország 134 balesetveszélyesnek ítélt útszakaszára kihelyezett 365 fix telepítésű VÉDA kameraegység előtt naponta hozzávetőlegesen egymillió jármű halad el, közülük minden ezredik vét a szabályok ellen. Április 5. és május 5. között 29 211 esetben indult eljárás a kamerák által készített felvételek alapján. A 28 999 sebességtúllépésen kívül 116 esetben biztonsági öv használatának elmulasztása, 68 esetben autópálya leállósávjának használata, 27 esetben tilos jelzésen, egy esetben vasúti átjárón való tiltott áthaladás miatt indult eljárás – közölte az ORFK. Az eljárások folyamatban vannak, ezért a kiszabott bírságok összegéről nincsenek adatok. Annyi könnyen kiszámítható a gyorshajtás esetén alkalmazott minimum 30 ezer forintos bírságból, hogy az egymilliárd forintot közelíti a behajtandó összeg nagysága. A fejlesztés – azon túl, hogy a közlekedésbiztonságot, a baleset-megelőzést szolgálja – már indulásától rentábilisnak számít, hiszen a rendszer az Európai Unió 14,5 milliárd forintos támogatásából valósult meg.
A VÉDA projektet konzorciumi formában a Belügyminisztérium, az ORFK és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala közösen valósította meg. A rendszer része még 160 mobil kamera, és ezeket egészíti ki egy komplett informatikai rendszer. Az EU célja elérni, hogy négy éven belül a közúti balesetek halálos áldozatainak száma a felére csökkenjen a 2010-eshez képest, s 2050-ig pedig már a nullához közelítsen.
A VÉDA kamerái kilenc közúti szabályszegést képesek dokumentálni, amelyek közül hat az objektív felelősség hatálya alá tartozik. Ezek: a megengedett legnagyobb sebességre, a vasúti átjárón való áthaladásra, a jelzőlámpák jelzéseire, a leállósáv igénybevételére, a behajtási tilalomra és a kötelező haladási irányra vonatkozó előírások megszegése. A vezetés közbeni mobilhasználat nem tartozik ide. Az ORFK kisfilmje azt is megmutatja, hogyan működik gyakorlatban a VÉDA.