Dr. Gazdag Andrea: Az EgészségAblakkal időpontot foglalhatunk a szakrendelésekre

2024. augusztus 11. 18:30 | Mikóczy Erika

Az EgészségAblak minden TAJ-számmal és ügyfélkapuval rendelkező állampolgár számára egyszerű megoldást nyújt az eReceptek és az egészségügyi dokumentumok megtekintésére és letöltésére. Júliustól emellett már időpontfoglalásra is használhatjuk a mobilapplikációt. Ennek részleteiről dr. Gazdag Andreával, a Békés Vármegyei Központi Kórház orvos-igazgatójával beszélgetett Kugyelka-Zámbori Eszter műsorvezető a 7.Tv Aktuális című műsorában

– Júliustól bővültek az EgészségAblak applikáció funkciói. Mire használható ez a mindennapokban?

Ez egy ingyenesen letölthető applikáció, amely már régebb óta létezik, és az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térrel (EESZT) való kapcsolatot könnyíti meg. Nem kell belépni az ügyfelkapuba, hanem már ezen az applikáción közvetlenül is meg tudják nézni a leleteiket, vagy a feltöltött receptjeiket a betegek. Az applikáció július elsejétől annyival bővült, hogy már az ország összes szakrendelésére lehet ezen keresztül időpontot foglalni. Az applikációnak a Békés megyei kórházban azért is örülünk, mert nagy terhet vesz le a vállunkról, hiszen eddig az időpontokat a munkatársaim adták. Ez zavarta az aktuálisan folyó betegvizsgálatokat, az adminisztratív munkát, és elvette az időt a betegtől.

 

– Hogyan tudunk a mobilapplikációval időpontot foglalni a szakrendelésekre?

Vannak olyan szakrendelések, amelyekre nem kell beutaló, ott közvetlenül foglalható időpont. Azokban az esetekben, amikor beutalóra van szükség, azt a háziorvos adhatja E-beutaló formájában, majd ennek alapján lehet időpontot foglalni. Az applikáció rákérdez, hogy beutaló nélkül kívánunk egy szakrendelést igénybe venni vagy az E-beutalóval, a megfelelő opcióra kattintok rá, és utána továbbvisz. Az applikáció ingyenesen letölthető, nem kell hozzá csak annyi, hogy egy ügyfélkapus elérhetősége legyen a betegnek. Az ügyfélkapus elérhetőségeivel tölti le az applikációt, amelyhez még a TAJ-száma kell. Innentől kezdve, ha letöltötte az applikációt, további bejelentkezésre már nincsen szükség. Telefontól függően az applikáció az elindításakor vagy a pin kódot kéri legközelebb, vagy pedig, ha arcfelismerő rendszerrel rendelkezik ez a telefon, akkor ilyen azonosítást kér. Az applikáció nagyon egyszerűen és logikusan működik, lépésről lépésre, egyértelműen vezeti a beteget az időpontfoglalásban, majd a foglalás végeztével értesítést küld a betegnek, hogy mikorra foglalt időpontot. Fontos megemlíteni azt is, hogy ha közbejön valami és mégsem jó a ez az időpont, akkor módosíthatja, illetve törölheti is az illető.

 

– Van még más teendő is ezzel, vagy csak el kell menni a lefoglalt időpontra?

Lényegében csak a szokásos: amikor beérkezik a beteg, az automatából sorszámot húz, majd odamegy a járóbeteg-ellátási pulthoz, megtörténik a munkatársainkkal az adategyeztetés és mehet a szakrendelésre. Az volt a tapasztalatunk a kórházban, hogy időnként hiányosak az adatok a betegeinkről. Nincs kitöltve a legközelebbi hozzátartozó, esetleg az értesítendő telefonszám, amelyen tudunk hívni valaki, ha a beteggel bármi baj lenne. Ezért szükséges az adategyeztetés. Ezt követően a beteg mehet a megfelelő szakrendelésre. Arra azért szeretném felhívni a figyelmet, hogy a szakrendelések úgy vannak megjelenítve az alkalmazásban, ahogy hivatalos a nevük, például 1-es sebészeti szakrendelés, 2-es sebészeti szakrendelés. A szakrendelés alatt ott van a cím is, erre érdemes figyelni, hogy például a csabaiak ne a gyulai rendelésre jelentkezzenek.

 

 

– Ha már szinte minden digitális, szükség van-e arra, hogy a leleteinket papíron is vigyük magunkkal?

Ez mindig probléma szokott lenni. Az egész rendszert azért hozták létre, hogy ne legyenek papírok, ne legyen papírforgalom. Ha csak a szerverünk nem áll le, az EESZT össze nem omlik, akkor elméletileg nincsen szükség papír alapú dokumentációkra, mert ebben minden benne van. Én teszteltem már a betegeimmel a rendszert, és azt tapasztaltam, hogy abban a pillanatban, ahogy fölteszem a beteg ambuláns lapját, illetve a receptjét az úgynevezett felhőbe, az EESZT-térbe, még ki sem ment a beteg a rendelőmből, és már jelez is a telefonja, hogy megérkezett a dokumentum. Folyamatosan mennek a feltöltések, most 2018-tól vannak már fent adatok. Ennél régebbit nem találtam, de nyilván folyamatosan megy a feltöltés.

 

– Mennyire rugalmasak a betegek? Nyilván kell az ő közreműködésük ahhoz, hogy digitálisan történjen az időpontfoglalás.

Már sok helyen elterjedt és működik a digitális időpontfoglalás. Nyilván ez egészségügyben elsőre szokatlan, hiszen ez eddig nem így történt. Hosszú ideig személyes egyeztetés az orvossal. Azonban nyilván rájönnek a betegek, hogy sokkal egyszerűbb és gyorsabb a digitális időpontfoglalás. Nagyon leterheltek a kórház telefonvonalai, sok panaszlevél érkezett az utóbbi időben, hogy nem tudják elérni a kórházat. Az applikáción keresztül viszont nem kell várni. Jelenleg úgy minden ötödik foglalás történik az alkalmazáson keresztül. A munkatársaim megnyugtattak, hogy ez nem rossz arány, viszont én szeretném bíztatni a betegeinket, hogy használják ezt a rendszert, bátran töltsék le, nem bonyolult.

 

– Mi történik akkor, ha valakinek vissza kell mennie kontrollra záros határidőn belül, de addigra már nem tud időpontot foglalni?

Ha kontrollvizsgálatról van szó, akkor a betegnek nem kell időpontot foglalnia, mert azt a munkatársaink automatikusan megteszik. Tehát ha a beteg elmegy egy előzetesen lefoglalt időpontra, és úgy dönt a kolléga, hogy szükséges a betegnek, akkor ő maga ad erre időpontot. Erre külön idősávok állnak rendelkezésre az új járóbeteg-irányítási rendszerünkben. Ha olyan kontrollvizsgálatról van szó, ami 1 év múlva esedékes, akkor viszont időben jelentkezni kell rá.

 

– Melyek azok a járóbeteg szakrendelések, amelyeknél a leghamarabb elfogynak az időpontok a közeljövőre?

A bőrgyógyászatunk ilyen, ahova viszonylag sokára lehet időpontot foglalni, mert annyira telítettek a szakrendeléseink. De a beteg ezt látja előre, tehát ha időpontot foglal, akkor megjelenik egy naptár, azt lapozva láthatja, hogy mely napokon van még szabad időpont, azt zöld karikával jelzi a rendszer. Mindenkinek azt ajánlom, hogy próbálja ki, éljen ezzel a lehetőséggel.

További programok »

Itthon

Jónak lenni jó!

Az elmúlt tizenkét évben 360 család kapott segítséget a törökbálinti Tábitha Gyermekhospice Ház különböző szolgáltatásainak köszönhetően, és jelenleg is több mint húsz család vár arra, hogy bekerülhessen az intézménybe - mondta el Szilágyi Béla, a Baptista Szeretetszolgálat elnöke a Duna televízión zajló egész napos műsorfolyamban vasárnap reggel – írja az MTI.
13:22
FEL