A divatipar tavaly globális szinten 1,78 ezermilliárd dollár bevételt generált. A járványhelyzet az ágazatot nehéz helyzetbe hozta: zavar keletkezett az ellátási láncokban, és világszerte bezártak kiskereskedelmi üzletek. Időközben a fogyasztók fenntarthatósággal szembeni hozzáállása is megváltozott, hiszen kétharmaduk már elvárja, hogy a vállalatok tegyenek a globális felmelegedés ütemének mérsékléséért. A McKinsey és a Global Fashion Agenda közös tanulmányából kiderül, hogy az iparág cégvezetőinek fele fontosnak tartja a fenntarthatósági törekvések bevezetését.
Ez a szint majdnem a duplája a párizsi klímaegyezményben foglalt célok eléréséhez szükséges 1,1 milliárd tonnás éves kibocsátásnak. A vállalatoknak három területen szükséges változtatniuk: a legégetőbb a gyártás során keletkező üvegházhatású gázok mérséklése, míg a márkákkal kapcsolatos operatív tevékenységek és a fogyasztói magatartás megreformálása másodlagos fontosságú.
A gyártással kapcsolatos kibocsátás csökkentése elérhető az anyagtermelés és a feldolgozás dekarbonizációjával, a termelési hulladék minimalizálásával és az értékláncban a megújuló energiaforrásokra való áttéréssel. Ez az évtized végére összesen egymilliárd tonnás kibocsátáscsökkentést eredményezhet. A márkák operatív működésének megreformálásával, vagyis a termékek anyagösszetételének javításával, a fenntarthatóbb közlekedési modellre való áttéréssel, a csomagolóanyagok újrahasznosításával és a túltermelés csökkentésével 2030-ra 308 millió tonnával csökkenthető a cégek szén-dioxid-kibocsátása. A fenntartható fogyasztói magatartás – a ruházati cikkek kölcsönzése, újraértékesítése, javítása – 2030-ra 347 millió tonna kibocsátáscsökkentést eredményezhet. A fent említett változtatásokkal elérhető az üvegházhatásúgáz-kibocsátás 1,7 milliárd tonnás csökkenése 2030-ig a tanulmány szerint. Jó hír a vállalatoknak, hogy a környezetvédelmi ráfordítások 55 százaléka iparági szinten megtérül, sőt még megtakarítást is eredményez.