Akik falatokban kínálják Békés megyét

2016. március 5. 14:21 | Varga Diána

A Hungexpon, vagyis a Budapesti Vásárközpontban tartják március 3 és 6 között Magyarország legnagyobb turisztikai seregszemléjét. A 39. Utazás Kiállításon 28 ország 350 kiállítója mutatkozott be, köztük a Dél-Alföldi régió és megyénk.

Külföldi országok és belföldi térségek: így épül fel a harminckilencedik utazás kiállítás. A hazai desztinációk közösen, régiónként jelentek meg, így van ez a Dél-Alföld esetében is. Katona Ilona, a Magyar Turizmus Zrt. Dél-Alföldi Regionális Marketing Igazgatóságának igazgatója rögtön az első napon beavatott bennünket a részletekbe: egy körülbelül 180 négyzetméteres standot hoztak a Hungexpora, itt 20 társkiállítóval igyekeznek meggyőzni az érdeklődőket arról: érdemes ellátogatni a térségbe.

A Dél-Alföldi régió egyik követe a Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara. Hódsági Tamás elnök azt mondta: rendszeresen részt vesznek a kiállításon, évtizedek óta állandó szereplői az expónak. Azt is közölte: a kamarai vállalkozók kínálatával érkeztek Budapestre, prospektusokkal, videófilmekkel igyekeznek népszerűsíteni azokat.

– A megye nem ismeretlen, hiszen a békéscsabai Kolbászfesztivál a határokon túl is ismert. Természetesen a megyének sok más értéke is van. Sok hely rendelkezik termálfürdővel, nagyon fejlett nálunk a gyógyturizmus, ezeket is bemutatjuk - tette hozzá Hódsági Tamás.

"Mert a hasát mindenki szereti"

A gasztroturizmus jelentős szerepet kap megyénk népszerűsítésében. Ebben a Békés Megyei Culinary Team járt élen. Kóstolóit szinte azonnal elkapkodták az expó látogatói. Ambrus György, Venesz-díjas olimpiai aranyérmes mesterszakács kérdésünkre elárulta, többek között 500 adag körösi halászlével készültek.

– Békés megyében, Gyomán több holtág található, és ezeknek a vizeknek a halaiból készítettünk különleges ízvilágú halászlét. Nem szegedit, nem bajait, hiszen a miénk más főzési technikával készül. Máshol is nagyon finom kolbász készül, de ha hungarikumok közül kell választanunk, tudjuk, hogy a gyulai vékony kolbász, és a csabai vastag kolbász világhírű. Hoztunk egy kis szarvasi mozzarella sajtot,  és ha pulykatermékeket is. Mindemellé kovászos kenyeret kínálunk – sorolta a mesterszakács azt, mi mindennel mutatták be a Békés megyei ízvilágot.

Bicajjal Békésben

A Dél-Alföldi standnál a Békéscsabai Turisztikai Egyesület képviselte városunkat, akik nem csak a megszokott kínálatot hozták magukkal. Gulyás Péter, az egyesület elnöke is kiemelte a hagyományos gasztronómiai kínálatot, élen a Csabai Kolbászfesztivál, illetve a sörfesztivál és csülökparádé kínálatával. 

– Igyekszünk évről évre megújítani Békéscsaba kínálatát, így idén aktív turisztikai kínálattal is készültünk. A kerékpáros turizmushoz kapcsolódó lehetőségekkel és egyéb olyan programokkal jelentkezünk idén – tájékoztatott az elnök, hozzátéve: Békéscsabán és környékén az utóbbi években olyan infrastruktúra épült ki, ami a kerékpáros turizmusnak jó alapot adhat. Hozzátette: első körben a belföldi turistákra számítanak ilyen téren.

A kerékpáros turizmust nem csak Békéscsaba erősítené. Szarvas és környéke szintén természeti értékeire épít, emellett nevezetességeit kínálják a turistáknak. 

Mihály Mariann, a Szarvast, Békésszentandrást, Kondorost és Csabacsűdöt képviselő Körös Menti Turisztikai és Kulturális Egyesület TDM menedzsere azt fejtette ki: elsősorban a nagyobb városokból érkező, kikapcsolódni vágyó családokat célozták meg.

– Ismerjük a célközönségünket, és éppen ezért az ő igényeiknek megfelelően építettük be a látnivalókat abba a kiadványba, amit most magunkkal hoztunk. Szarvas és környéke köztudottan a természeti értékeiről híres. Ott van a Körös, az arborétum, de nagyon sok atrakció létesült az elmúlt években. A Minimagyarország, a Körös-Maros Nemzeti Parkban az állatpark, illetve a víziszínház – emelte ki Mihály Mariann.

A kiállítás, amiből mindenki profitál

Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy az utazás kiállításnak jelentős hozadéka van a megyei turizmusra vetítve. Vozár Márton, a Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara alelnöke szerint az utazás kiállítás fontos marketing-eszköz.

– Mérhető az expó után, hogy többnyire azok a vállalkozások tudnak profitálni, amelyek komplett szolgáltatást biztosítanak. Viszi a prímet a wellness, a termál víz, tapasztalataink szerint ezek a legkeresettebbek. Ezen kívül azoknak a vállalkozásoknak származik hozadéka a kiállításból, amelyek a különböző gasztronómiai rendezvényeket szeretnék értékesíteni. Mikor felméréseket végzünk a vendégek körében, és megkérdezzük, honnan szereznek tudomást ezekről a rendezvényekről, kimutatható az eredmény. Bizony az információk 35-40 százaléka az utazás kiállításról származik, ami nagyon nagy arány – hangsúlyozta az alelnök.

A térségi és régiós kiállítók között szállodákat is találtak az érdeklődők. Az Aqua-Spa Konferencia és Wellness Hotel a Tiszazugi kistérséghez tartozó Cserkeszőlő egyik legismertebb szálláshelye. Sok más vendéglátóhelyhez hasonlóan ők is tapasztalják az egyre nagyobb külföldi érdeklődést.

Szabó Ignác Róbert tulajdonos kérdésünkre kifejtette: folyamatosan nő az online promóció szerepe, de továbbra is fontosnak tartja a személyes megjelenést, hiszen a vendégek egy rétege igenis igényli a közvetlen kontaktust. A hoteltulajdonos  hozzátette: az utóbbi években érezheteően nőtt az érdeklődés és a foglalások, ezzel arányosan a vendégéjszakák száma.

A turizmus az egyik legnagyobb hazai biznisz

Az utazás kiállításon az is kiderült: 19 százalékkal több külföldi érkezett tavaly hazánkba, mint 2014-ben. Többek között ezt is közölte a nemzetgazdasági miniszter az expó nyitónapján. Varga Mihály: az ágazat fejlődése egyre nagyobb mértékben járul hozzá a magyar gazdaság növekedéséhez.

– A szálláshelyeken a vendégek száma meghaladta a 10 milliót, a vendégéjszakák száma a 25 milliót, az összbevétel pedig a 365 millió forintot. Röviden összefoglalva meggyőző az ágazat tevékenysége, hiszen minden mutató növekedést mutatott az elmúlt évben – hangsúlyozta a miniszter, hozzátéve: a turizmus állami intézményrendszere átalakulhat, de erről döntés még nincs, szakmai vita van, jelenleg a szakmáé a lehetőség, hogy elmondja a véleményét, javaslatait.

Kínai nagyfal, riói ötkarikás, afrikai szavanna

A hazai desztinációk mellett 28 ország mutatkozott be az utazóközönségnek. A kiállítás szakmai díszvendége Kína volt, amely igazi távolkeleti hangulatot varázsolt a Hungexpo közepére. A rendezvényen ott volt Csang Li-csung, a Kínai Turisztikai Hivatal főosztályvezetője, aki azt mondta: a két ország közötti turisztikai forgalom jelentősen megnőtt az elmúlt években, Magyarország a kínai turisták számára a régió egyik legfontosabb úti céljává válik. 

A négy napos rendezvény kulturális díszvendége Brazília, ahol nyáron öt karikás játékokat rendeznek. Pecly Moreira, Brazília magyarországi nagykövete arról beszélt, hogy Brazília már az elmúlt három évben is részt vett a budapesti Utazás kiállításon, de az idén első alkalommal mutatkozhatnak be kulturális díszvendégként. A turizmus az egyik legfontosabb gazdasági ág Brazíliában, ahol idén a riói olimpiai játékokra több millió látogatót várnak. 

Az Utazás kiállítás egyidejű kiállítása a Bringaexpo és az Afrikaexpo, illetve a Karaván Szalon.

FEL