A baleset után az orvosok lemondtak róla, még az utolsó kenetet is feladták neki, de az osztrák pilóta makacsul ragaszkodott az élethez, és 42 nappal később, Monzában újra ott ült a Ferrari volánjánál. A címet ugyan nem védte meg – nagy riválisa, a brit James Hunt egy ponttal megelőzte – de Lauda emiatt az akciója miatt már életében legendává vált.
A „Zöld Pokolnak” is nevezett régi Nürburgring egy 22,8 kilométeren át kanyargó pálya volt az Eifel-hegység lankái között. A pálya nemcsak hossza miatt hagyott kívánnivalót maga után, de a biztonság terén is: volt olyan pontja, ahová csak többperces késéssel érhettek oda a mentőegységek egy balesetet követően.
A címvédő száraz gumikon vágott neki a futamnak, de miután a pálya egyes részein szemerkélt az eső, a második kör megkezdése előtt kiállt a kereket cserélni. Lauda vizes gumikkal száll be ismét a versenybe, de mintegy 10 kilométerrel később, a Bergwerk-kanyarnál autója egy enyhe balkanyarból kijövet megbicsaklott és a sziklafalnak rohant. A védő drótháló letépte Lauda sisakját, ezt követően a pályára visszasodródó kocsi lángba borult. Niki Lauda 46 másodpercen át ült a 800 fokos, lángoló Ferrariban. Végül a helyszínen megálló kollégái, Arturo Merzario, Guy Edwards és Brett Lunger húzták ki a roncsból.
Az osztrák bajnoknak nem tört el semmije, és bár nagy felületen megégett, de sérülései nem lettek volna halálosak. A problémát a 46 másodpercen keresztül belélgezett benzingőz és a mérgező gázok okozták, melyek miatt a tüdeje erősen roncsolódott, emiatt került életveszélyes állapotba.
Az ominózus balesetről, valamint Lauda James Hunttal vívott párharcáról Ron Howard rendezett nagysikerű, pazar alakításokat felvonultató, autentikus filmet Rush - Hajsza a győzelemért címmel, amely 2013-ban került a mozikba.
Niki Lauda 2019-ben, 70 évesen hunyt el. 26 évvel élte túl az életet nagykanállal habzsoló, láncdohányos James Huntot.