Ha még nem bontottuk fel a csomagolást vagy a dobozát, visszaküldhető 14 napon belül például az internetről rendelt rizs, tészta, olaj. Ám nem gondolhatjuk meg magunkat már akkor, ha kenyeret vagy más, rövid ideig eltartható élelmiszert vásároltunk vagy éppen pizzát rendeltünk – figyelmeztet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.
Egyre népszerűbb az internetes élelmiszerrendelés. Sokkal kényelmesebb, mint a bolti bevásárlás, hiszen nem kell kivárni az áruházakban a kígyózó sorokat a pénztárak előtt, és a futár házhoz jön. A választék széleskörű, a tortáktól a kolbászig, a tartós élelmiszerektől a friss tejtermékig bármi megvásárolható már online is. Mint az internetes vásárlás esetében általában, itt sem árt körültekintően eljárn – javasolja a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ).
Közölték, azt már nagyon sokan tudják, hogy az online megrendeléseknél általában meggondolhatják magukat, ha egy kereskedőtől vásároltak. Az átvételtől számított 14 napon belül minden további nélkül visszaküldhetik az adott terméket, és ekkor vissza kell kapniuk a teljes, korábban kifizetett összeget. Ezt hívjuk indokolás nélküli elállási jognak.
Nem egyszerű viszont a helyzet, ha élelmiszert rendeltünk, hiszen ekkor számos kivétel van, amikor utóbb mégsem gondolhatja meg magát a vásárló. Ez attól függ, hogy mi a megrendelés tárgya.
Menünél nincs elállási lehetőség
Sokan például már előre megrendelik egész hétre vagy akár a teljes hónapra, egy megadott menü alapján, hogy mit szeretnének ebédelni. Ám nem egy cég például már teljes körű étkeztetést és kiszállítást is kínál reggelivel, ebéddel és vacsorával. Fontos tudni, hogy az ilyen és ehhez hasonló esetekben, amikor az élelmiszer-rendelés a fogyasztó otthonába vagy éppen a munkahelyére történő gyakori és rendszeres kiszállításra vonatkozik, akkor nem lehet élni a 14 napos indokolás nélküli elállási joggal.
Ugyanez igaz azokra az esetekre is, amikor már készételt vásárolunk az interneten. Így például egy étterem szolgáltatását vesszük igénybe és pizzát, salátát vagy szárnyasokat, frissensülteket rendelünk online. Ezekben a példákban ismét nem gondolhatja meg magát a vevő, hiszen a romlandó vagy minőségét rövid ideig megőrző termékek a kivételek közé tartoznak.
A tartós élelmiszerek visszaküldhetők
Más a helyzet viszont és visszaküldhetőek például az olyan, hosszú ideig eltartható (tartós) élelmiszerek, amelyek csomagolását még nem bontottuk fel. Rizs, tészta, olaj, ecet, liszt, cukor, méz, müzli, gabonapehely, lekvár, konzervek, savanyúságok, fűszerek, szószok, mártások – tipikusan ezek a lezárt csomagolású, dobozú élelmiszerek tartoznak ide.
Ezekben a példákban tehát a fogyasztók visszaküldhetik a terméket még 14 napon belül, és az egyedüli megkötés az, hogy a doboza, a csomagolás érintetlen, sértetlen legyen. Ellenkező esetben ugyanis már egészségvédelmi okokból nincs lehetőség az indokolás nélküli elállásra.
Ha esetleg a 14 napos meggondolási határidő már lejárt vagy épp olyan élelmiszert rendeltünk, amely eleve a kivételek körébe tartozik, akkor is lehet reklamálni, ha például nem azt kaptuk, amit rendeltünk. Ugyanez igaz akkor is, ha eleve romlott volt az áru vagy már lejárt az élelmiszer minőségmegőrzési ideje vagy a fogyaszthatósági ideje – hívta fel a fogyelmet a FEOSZ.
Fogyaszthatósági idő
A minőségmegőrzési idő az az időpont, vagy időtartam, ameddig az élelmiszer – megfelelően tárolva – eredeti minőségét, egyedi tulajdonságait megőrzi. Vannak viszont olyan élelmiszerek, amelyek nagyon gyorsan romlandók, és már alig néhány nap elteltével sem szabad őket megenni, mert az már egyenesen veszélyt jelentene az egészségre vagy a vásárlók életére nézve. Ilyen esetekben az érintett élelmiszereken a minőségmegőrzési idő helyett már a fogyaszthatósági idő szerepel. Ne fogyasszuk el tehát azt az élelmiszert, amelynek lejárt a minőségmegőrzési ideje, de még inkább vigyázzunk azoknál, amelyeknél már a fogyaszthatósági idő járt le – figyelmeztet a FEOSZ.
Ha tehát mást hozott a futár, mint amit rendeltünk vagy romlott élelmiszert kaptunk, azonnal jelezzük már a kiszállításnál, személyesen a problémát, hogy azt mielőbb orvosolni tudják. Előfordulhat, hogy ezeket csak később vesszük észre, miután a futár már elment: természetesen ez esetben is lehet panaszt tenni akár személyesen vagy írásban is. Ezekre az esetekre érdemes megőrizni a blokkot is, hiszen ez igazolja, hogy nem egy másik áruházlánctól vásároltunk. Ezekben az esetekben azt kérhetjük, hogy elsősorban cseréljék ki az élelmiszert egy megfelelőre – ami nem romlott vagy, ami eleve a megrendelés tárgya volt –, de ha ezt nem vállalják, akkor akár a teljes vételárat is visszakérhetik a vevők.
Közeli lejáratú élelmiszerek
Nem egyszer fordul elő, ha személyesen vásárolunk élelmiszert, hogy a sorban legelöl lévő élelmiszert vesszük meg, amelynek a minőségmegőrzési vagy a fogyaszthatósági ideje már nagyon közeli lejáratú. Ha internetről rendelünk, akkor viszont a rakodóra, csomagolóra vagyunk teljesen utalva, hogy meddig jó még az adott áru.
Érdemes akkor is panaszt tenni, ha például nagyobb tételben vásároltunk be olyan élelmiszerből, ami gyorsan romlik és már közel van a lejárata, hiszen ekkor nem várható el, hogy azt mind elfogyasszuk akár egy-két napon belül. A fogyasztók ugyanis tipikusan a nagybevásárlásaikat szeretik online intézni, amikor is eleve nem csak néhány napra, hanem már előre akár egy-két hétre, egy hónapra tervezik meg az étkezésüket.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége felhívja a figyelmet, hogy járjanak el körültekintően az élelmiszerek internetes megrendelése során. Legyenek azzal tisztában, hogy nem minden esetben gondolhatják meg magukat 14 napon belül indokolás nélkül. Azonban, ha nem azt az élelmiszert kapták, mint amit rendeltek vagy eleve romlott árut kaptak, minden további nélkül ki kell cserélni az élelmiszert vagy pedig vissza kell adni annak a vételárát.
Forrás: FEOSZ, Profit7/Hunyor Erna Szofia