A legokosabb és legszórakoztatóbb társasjátékok Oscar-díja

A Mensa HungarIQa Egyesület már tizedik éve osztotta ki az adott évben Magyarországon megjelenő legújabb társasjátékok díját. A verseny nagy volt, a tesztelők egy egész napon át a Mensa táborban társasoztak – szigorúan a szakmai megméretés okán. Az idei Mensa Társasjátékdíjat az Azul, a Flamme Rouge, a Heaven&Ale és a Szüret társasjáték érdemelte ki.

 

Hogy napjainkban még mindig jó társasjátékozni, azt talán nem árt leszögezni rögtön az elején. Mert a „társas játék” nem egyszerűen csak arról szól, hogy egy bizonyos játékban nyerni fogunk, és így felhőtlenül, jóleső mosollyal az arcunkon konstatáljuk a megcáfolhatatlant. Többek között azért sem, mert alkalmasint éppen veszíthetünk is. De szerencsére ilyenkor sincs vége a világnak, és a játéknak. Pont ez az, amiben a társasjátékok nagyszerűsége rejlik. Mert egyszerre képesek szórakoztatni, elgondolkodtatni, kikapcsolni, és a legfontosabb adományként újra és újra egy asztalhoz ültetni családokat, barátokat, sőt, akár ismeretleneket is. Akár így, akár úgy, abban biztosak lehetünk, hogy egy igazán jó játék esetében tényleg jól fogunk szórakozni, kikapcsolódhatunk, és új ismeretekre is szert tehetünk.

A játékgyártók, dacára a digitális játékok és látszólag a társas online játékok térnyerésének, szerencsére még nem adták fel a küzdelmet, nem mondtak le az eredeti, táblás, figurákkal játszható társasok gyártásáról. Sőt, úgy tűnik, mintha napjainkban reneszánszát élné a műfaj, évente rengeteg újdonság lát napvilágot, amelyekből természetszerűleg rengeteg jut el hozzánk is.

 

Védjegyet kaptak a legjobbak

 

Pont ez a jelentős felhozatal gondolkodtatta el a Mensa HungarIQa Egyesületet, hogy útmutatót adjon azok számára, akik jó döntést szeretnének hozni egy társasjáték vásárlásakor. Az általuk alapított Mensa Társasjátékdíj védjegye lett azon játékoknak, amelyek bizton ígérhetik a színvonalas kikapcsolódást, a gondolkodtatást és az igényes kivitelt. Idén csak úgy, mint az előző években négy játék érdemelte ki a Mensa Társasjátékdjíat, amely kis matricán kerül rá a játék dobozára.

„Olyan védjegyről van szó, mint mondjuk a Kiváló Áruk Fóruma – mondta a hirado.hu-nak Mandics Zoltán, a Mensa HungarIQa Egyesület programszervezője. – Egyre nehezebb ugyanis eligazodni a társasjátékok útvesztőjében, jó, ha van támpont, ha tudjuk, hogy egy adott játékban tényleg megbízhatunk-e. Idén körülbelül száz társasjáték jelent meg, ezeket vettük alapul, és felkeresve a gyártókat, a lista közös szűkítése után végül több mint harminc társas maradt versenyben. A Mensa zsűrijének előválogatását követően végül húsz játékot jelöltünk a díjra, pontosabban először a tesztelésre.”

A Mensa a legmagasabb intelligenciájú emberek nemzetközi klubja, mintegy 140 ezer taggal szerte a világon, akiknek 2 százaléka Magyarországon él. Céljuk az intelligencia népszerűsítése, az intelligenciára vonatkozó kutatások támogatása, valamint ösztönző közeg biztosítása tagjaik számára.

 

Játékkal teszteltek 

 

S hogy hogy lehet egy társasjátékot tesztelni? Mi sem egyszerűbb ennél! Játszani kell vele. Egyszer, kétszer, s közben szigorú szakmai szempontok alapján pontozni azt. „Egy adott napon csaknem száz Mensa-tagunkat hívjuk játékra, őket ültetjük asztalokhoz, és tulajdonképpen mást sem tesznek, csak játszanak egy álló napig – meséli Mandics Zoltán.  – A mi tesztelőink azonban egy átlag játékostól eltérően figyelve játszanak, hiszen jó néhány, előre lefektetett szempont szerint pontozniuk kell a játékot. De nemcsak ezen a napon tesztelünk, a szokásos Mensa táborban is játszunk, végül a beérkező összes pontszám alapján döntünk arról, hogy melyik négy játékot találjuk érdemesnek arra, hogy elnyerje az adott év Mensa-díját.”

A játékokat célszerűen csoportosítanunk kellett – folytatta Mandics Zoltán –,  így ennek megfelelően három kategóriát állítottunk fel. A családi, a haladó és a logikai kategóriát. Az első kategória talán nem szorul különösebb magyarázatra, itt az a fontos, hogy különböző korosztályok is jól érezzék magukat játék közben, s hogy a szabályok egyszerűek legyenek. A haladó kategória már a komplexebb ismereteket kívánó társasokat gyűjti össze: feltételezve azt, hogy a játékosoknak van ismeretük bizonyos típusú játékokban, amelyek bonyolultabb feladatokat tartalmaznak, és nagyobb kihívást jelentenek. Végül a logikai kategóriába az egyszerűbb szabályrendszerű, ám mégis gondolkodtató játékok kerülnek, ahol nincs sok szerepe a szerencsének vagy történetnek, mint például a klasszikus sakk vagy go.

Mandics Zoltán szerint az idei játékok nem tartogattak különösebb meglepetést, igazán átütő újdonság nem volt tetten érhető. Persze sokat változnak a játékok, az utóbbi években, évtizedekben különösen a játékok mechanikája lett sokkal izgalmasabb, és a maga a kivitelezés is javult, egyre esztétikusabbak lettek a figurák, a játékmezők és a csomagolás is. A szakember valamennyi díjazott esetében talált figyelemre méltó részletet.

„Tulajdonképpen mindegyikben volt valami érdekesség – meséli. – A családi kategóriában a Flamme Rouge engem például a versenyzés hangulatával nyert meg magának. Ahogy a bicikliző figurák haladnak végig a pályán, a játékosoknak sokat kell taktikázniuk. Nagyon izgalmas a végjáték, szinte mint egy versenyen. Az Azul a szépségével fogott meg: a történet szerint a portugál király palotájának falát akarja csempékkel kirakatni. A játékosoknak meg kell szerezni a gyönyörű csempedarabokat, hogy elnyerjék a megbízást. Ebben a játékban az tetszik igazán, hogy valamit alkotunk, valami szép születik a játék végére. A Szüret pedig abban jelent újdonságot, hogy rajzolni kell hozzá, úgy, hogy a különböző útszakaszok darabjait jól kell egymáshoz illeszteni. Ráadásul ezt a játékot szimultán módon akár húszan is játszhatják együtt. Végül a Heaven&Ale Mennyei ser a haladó kategóriában azzal dob igazán nagyot, hogy akkor tudunk nyerni, ha az erőforrásainkat párhuzamosan fejlesztjük és megtaláljuk az egyensúlyt. Ez a játék a 12 éven felüliek számára jelenthet komoly kihívást.”

Forrás: hirado.hu/Szanbó Bea

 

Megosztás:

Címke: , , ,