Mint arról korábban beszámoltunk, tavaly indult el Békéscsabán az a kezdeményezés, amelynek célja egy Waldorf óvoda létrehozása. Azóta többen is azon munkálkodnak, hogy ez az álom valóra váljon, most még a határon túlról is érkeztek önkéntesek.
Harmath Dániel, a vajdasági Tornyosról jött, és glettelve segíti a hamarosan megnyíló óvoda szépülését. Rajta kívül még számos önkéntes és adományba kapott felajánlás, építőanyag jelzi annak a közösségi összefogásnak az erejét, amelynek segítségével egy új oktatási-nevelési intézmény létesülhet a városban. A szorgoskodók között olyanok is vannak, akik oda kívánják járatni majd a gyermeküket.
– A férjem és én is rendkívül fontosnak tartottuk, hogy egy Waldorf-szellemiségben működő óvoda létesülhessen lakóhelyünkön, a városunkban. A működtető egyesület tagjaként maximálisan egyetértünk és egységben vagyunk a kitűzött célokkal, hogy a még formálódó intézményben egy, a gyermekek testi-lelki-szellemi fejlődését, egészségét szolgáló ovi álljon a kisgyermekek rendelkezésére – mondta el egy leendő óvodás édesanyja, Molnár-Gyenge Andrea.
Az óvoda épülését, kvázi önkéntes építésvezetőként segítő Medovarszki Jusztina úgy fogalmazott: sok érdeklődő veszi körbe a munkát. Nyitott szívű közösségként a város javára, hasznára kívánnak lenni az újonnan tető alá hozott intézménnyel, és az abban meghonosítani kívánt (pontosabban Békés vármegyében első Waldorf intézményként megnyitó) újszerű nevelési-oktatási módszerrel.
Sokan és sokat tesznek azért, hogy az óvoda szeptemberben fogadni tudja a gyerekeket, de a segítő kezek, az adományok mindig jól jönnek, hogy mindent biztosítani tudjanak az oda érkező gyerekeknek. (A Napom Fénye Gyermekkert Egyesület számlaszáma: 10700165-75678232-51100005, a közleményben kérik feltüntetni: adomány. Emellett a 4found.com oldalon, ide kattintva is várnak bármilyen kisebb-nagyobb összeget. Aki pedig pár órát, egy-két napot szánna arra, hogy bármilyen módon segítsen, keresse bátran az egyesületet.
•••
A Waldorf-pedagógia emberközpontú pedagógiai megközelítés, mely az antropozófia nevű szellemi mozgalom alapítójának, az osztrák Rudolf Steiner oktatási filozófiáján alapul.
A módszer három fő szakaszt különböztet meg a gyermekek fejlődésében. A nevelés a gyermek korai éveiben a praktikus, gyakorlati tevékenységekre és a kreatív játékot támogató környezet biztosítására fókuszál. Az általános iskolában a hangsúly a tanulók művészi kifejezőképességének és szociális képességének fejlesztésére tolódik, fejlesztve a megértés analitikus és kreatív módjait. A középiskolában a kritikai gondolkodásra és az idealizmus elősegítésére koncentrálnak. Az egész megközelítés hangsúlyozza a fantázia szerepét a tanulásban, és fontosságot tulajdonít a szellemi, gyakorlati és művészeti elemek integrálásának.