A 95 E10 megöli a benzines fűnyírót (is)

2021. augusztus 12. 17:12 | Erdei-Kovács Zsolt

Évek óta vágytam benzines fűnyíróra. Tudom, hogy a masina miatt legalább két számmal megnőtt az ökológiai lábnyomom, de abban is biztos vagyok, hogy a Tesla-tulajok jó része titkon V8-as brummogásról ábrándozik. Na, jó! Az elektromos fűnyíróval egyáltalán nem tudtam megbarátkozni. Uszkve 800 négyzetmétert nettó két és fél órába telik ledarálni, míg a benzines gépállat 60-70 perc alatt eszi meg ugyanezt a területet.

Könnyedén meg tudom magyarázni, hogy miért döntöttem a benzinfaló mellett, de inkább nyíltan beismerem: szeretem a hangját és az erejét is. A nagy becsben tartott, régóta áhított jószág a minap meghibásodott, a tankolást követően orrán-száján tódult belőle a benzin. Behajtogattam szintén benzines autónk csomagtartójába és elvittem az egyik kiemelkedően jónak mondott szervizbe. Nem kellett csalódnom, illetve de. A munkafelvevő, rutinos szaki lévén rögtön bekérdezett: 95-össel szokta használni? – Igen, mindig azt teszek bele – mondtam határozottan, s reflexszerűen visszakérdeztem.

– A gond az, hogy tavaly január 1. óta már 10 százalék lehet a bioetanol aránya a 95-ös benzinben – felelte csípőből, részletezve: a kisebb hatásfokú motor, mint amilyen ez is, kevésbé viseli el a 95-öst, illetve a 10 százaléknyi etil-alkoholt, ami egészen egyszerűen megeszi a gumialkatrészeket és még a fémet is megrágja. Az úgynevezett biokomponens, mondjuk kukoricából, esetleg cukorrépából préselt biotrutyi korábban is megtalálható volt a 95-ös benzinben (5 százalékban), ennek a minimális arányát emelték 2020. január 1-től 10 százalékra – innen eredeztethető az E10 elnevezés.

Autós, meg egyéb szaklapokat viszonylag ritkán szoktam böngészni, meghibásodásra váró benzines fűnyíróm eddig nem volt, nekem ez az infó egy az egyben kimaradt. Rákerestem.

Az EU célja fokozatosan csökkenteni a nem megújuló energiaforrásból, kőolajból előállított üzemanyagok felhasználását és előtérbe helyezni a megújulókat, így a bioetanolt, hétköznapibb nevén etil-alkoholt. Ezt keményítő- vagy cukortartalmú növényekből, például kukoricából, cukorrépából, máshol cukornádból, sőt búzából gyártják, ami azért jobb, mert a légkörben található széndioxidot köti meg a fejlődése során, majd ez jut vissza a környezetbe az elégetésekor. Így elvileg nem jelent többletterhelést, ellentétben a kőolajszármazékokkal. Viszont viszonylag gyorsan hazavágja a régebbi autókat, meg egyéb motorokat is. Akkor ezzel most hogyan jutottunk előrébb, érdeklődnék tisztelettel, csak azt nem tudom, hogy kinek tegyem fel ezt a kérdést.

Az autósok többsége ár/oktánszám-jelölés alapján tájékozódik, igazán meg lennék lepve, ha én lennék az egyetlen, akire a fenti információ újdonságként hatna. A rendelkezésre álló adatok szerint több mint 3,6 millió személyautó van forgalomban Magyarországon, melyek közül 2,8 millió tízéves vagy annál idősebb. Ebből kétmillió benzinmotoros és nagyságrendileg egymillió, jellemzően az ezredforduló előtt, vagy kevéssel utána gyártott autó fejlesztésekor egyáltalán nem volt szempont, hogy az üzemanyagrendszer hozzáadott etanolt is elviseljen.

A személyes példához visszakanyarodva most kábé két út áll előttem: az egyik a 100-as oktánszámú benzin, a másik pedig az akkumulátoros fűnyíró. Előbbi füvet nyírni, utóbbi közlekedni.

További programok »

FEL