Az elmúlt években véghez vitt komoly szolgáltatás-fejlesztéseknek köszönhetően mára az Ökumenikus Segélyszervezet az egyik legnagyobb olyan hazai szervezetté vált, amely a prevenciótól, a szakemberek által nyújtott tanácsadáson át, az azonnali kríziskezelésen keresztül, egészen a reintegrációs szolgáltatásokig nyújt ellátásokat és működtet programokat az ország több pontján.
A Segélyszervezet közel 20 éves tapasztalattal rendelkezik az áldozatok ellátása és rehabilitációja terén. 2017-től nyújt online anonim tanácsadó szolgáltatást tematikus weboldalán keresztül, 2018-tól pedig Budapesten, Miskolcon, Szolnokon és Orosházán nyílt krízisambulanciáin már személyesen is bárki tud tanácsot kérni jogász, pszichológus és szociális szakembereitől.
Az Ökumenikus Segélyszervezet munkatársai tartanak tanácsadást Szegeden és Békéscsabán is, más szervezetek működtetésében pedig további 3 helyszínen (Devecseren, Mosonmagyaróváron, Kaposváron), azaz összesen kilenc helyszínen érhető el krízisambulancia. 2024-től a Segélyszervezet működteti az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonoszolgálatot (OKIT), mely állandó elérhetőséget kíván biztosítani minden bajba jutott és azonnali segítséget kérő embernek a nap minden órájában, az ország egész területén és külföldön.
Forrás: Ökumenikus Segélyszervezet
A segítségkérés lehetősége azért is fontos, mert az áldozat számára gyakran nehéz és hosszú folyamat felismerni, hogy bántalmazó kapcsolatban él, és legalább ennyire nehéz számára az abból való kilépés főleg, ha vagyon, lakhatás vagy közös gyermek is összeköti őt a bántalmazóval. Amikor mégis felismeri, hogy a kapcsolata nem egészséges és készen áll a kilépésre, a szakemberek szerint elengedhetetlen, hogy minél többen álljanak mögötte és támogassák.
Az elmúlt egy évben a krízisközpontokban és titkos menedékházakban több mint 360, a krízisambulanciákon pedig közel 800 bántalmazott kapott segítséget. Az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat január óta 8.600 hívást fogadott és október végéig mintegy 529 esetben 1.665 fő kríziselhelyezését kezdeményezte.
A szervezet nagy hangsúlyt fektet a társadalmi szemléletformálásra és a megelőzésre is. Ennek jegyében 2013 óta rendszeresen indít országos kampányokat, melyek célja, hogy az áldozatok, illetve a hozzátartozóik, a közvetlen környezetükben élők felismerjék: az, ami velük vagy körülöttük történik, nem elfogadható és joguk, illetve lehetőségük van arra, hogy segítséget kérjenek. A figyelemfelhívó kampányok mellett a Segélyszervezet munkatársai prevenciós foglalkozásokat tartanak középiskolákban, nyári táborokban és fesztiválokon.
Forrás: Ökumenikus Segélyszervezet
Bővebb információ a kapcsolati erőszak formáiról, és a segítségkérés módjairól az Ökumenikus Segélyszervezet aszeretetnemart.hu oldalán érhető el, ahol online, anonim tanácsadásra is van lehetőség. Személyesen országszerte 9 városban (Békéscsaba, Budapest, Devecser, Kaposvár, Miskolc, Mosonmagyaróvár, Orosháza, Szeged és Szolnok) érhető el regionális krízisambulancia, ahol az áldozatok biztonságos körülmények között, személyesen és telefonon is tudnak segítséget kérni.
Az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat állandó elérhetőséget kíván biztosítani minden bajba jutott és azonnali segítséget kérő embernek. A nap 24 órájában Magyarországról ingyenesen elérhető a következő telefonszámon és e-mail címen:
+36 80 20 55 20 - okit@segelyszervezet.hu