Sajtótájékoztatót tartott a gazdasági élet újraindításáért felelős operatív törzs péntek délután. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, az egység vezetője azt mondta, azon dolgoznak, hogy Magyarországon az újraindítás a lehető leggyorsabb legyen, mert ki kellene aknázni az oltás gyorsaságával szerzett 1,5-2 hónapnyi előnyt.
Az operatív törzs hat javaslatot tett le a kormány asztalára, amelyeket el is fogadtak:
– Az eddigi 5 megyéhez képest újabb 2 megyében (Somogy és Jász-Nagykun-Szolnok megye) biztosít a kormány vissza nem térítendő készpénztámogatást 5 millió eurós alsó beruházási határtól egyedi kormánydöntések alapján.
– A magyar gazdasági dimenzióváltásának felgyorsítása érdekében növelni akarják a kutatás-fejlesztésre alapuló gazdasági tevékenység arányát. Az ilyen beruházásoknál ezért csökkentették azt az összeghatárt, amitől kezdve az állam hozzáadhat készpénztámogatást a projekthez, az eddigi a 3 millió eurós szint helyett most már 1 millió eurós beruházástól lehet pénzt igényelni. A munkahelyteremtési elvárást is ugyanilyen arányban vették lejjebb, 30 fő helyett most már 10 fő is elég.
– Az exportáló magyar vállalatok támogatása kapcsán az Eximbankról szóló jogszabály változik. Bevezetnek egy olyan exporthitelt, amelyet eddig csak néhány európai eximbank nyújtott, a közlés szerint ez egy rugalmas, erős pénzügyi garanciákat nyújtó konstrukció lesz.
–A munkaerőpiacon módosították távmunka szabályozását úgy, hogy könnyebb legyen otthonról dolgozni, a bürokratikus akadályok elhárultak, csökkentek a munkáltatói kötelezettségek.
– Eddig a külföldön szakképesítést szerzett munkavállalók itthon csak magyarul tehették volna le az OKJ-s vizsgájukat. Az új döntés értelmében mostantól akinek nem magyar az anyanyelve, leteheti tolmáccsal, így új, szakképzett munkaerőt nyerünk külföldről.
– 17 infrastrukturális beruházás végrehajtásáról vagy felgyorsításáról döntött a kormány. Gödön, Iváncsán, Debrecenben, Komáromban elektromos autók gyártáshoz kapcsolódó fejlesztések indulnak, fejlesztik a kaposvári ipari parkot és Szikszó infrastruktúráját. Kazincbarcikán a legnagyobb vegyipari vállalat igényeihez mért légiközlekedési fejlesztések kezdődnek, ahogyan Győrben is, Budapesten pedig a Bosch igényeihez alkalmazkodva fejlesztenek. Zalaegerszegen tervezik a régió egyik legnagyobb intermodális csomópontjának megépítését, a Tatabánya-Tata-Oroszlány ipari parki háromszög fejlesztésre kerül. Továbbá beruházások indulnak Jászfényszaru, Eger, Litér körzetében, Bükk és Jánossomorja pedig új utakat kap.
Forrás: MTI