Százöt éve indult első, és egyben utolsó útjára a Titanic

2016. május 31. 10:51 | Fekete Kata

1911. május 31. Vízre bocsájtják a kor legnagyobb utasszállító luxusgőzösét. A Titanicot rekeszes hajótörzse miatt elsüllyeszthetetlennek gondolták - írja a VS.hu
Az észak-írországi Belfastban, a Harland and Wolff hajógyárban építették. Ha felállították volna, 30 méter híján felért volna a 300 méteres Eiffel-torony csúcsáig. Amúgy képzeljünk el egy 18 emeletes házat, a gerinctől a kémények tetejéig pont olyan magas volt. Ötvenhárom méter.

A külsejét acéllapokkal fedték be, amiket 3 millió szegeccsel rögzítettek. A hajón volt lift, törökfürdő, tornaterem, squashpálya, úszómedence.
A belfasti hajógyárban az Olympickal
A tervek szerint a Titanicot 64 mentőcsónakkal szerelték volna föl, de csak húszat telepítettek rá, mondván, hogy túl sok helyet foglalnának, és amúgy sem lesz rájuk szükség, hiszen az óriásgőzös elsüllyeszthetetlen.

Az akkori előírások nem tették kötelezővé a teljes utaslétszámnak mentőcsónakok felszerelését, mivel nem az utaslétszám, hanem a vízkiszorítás számított. Ez azt jelentette, hogy a Brit Kereskedelmi Kamara előírása alapján egy 10 000 tonnás hajó 16 mentőcsónakot volt köteles magával vinni, vagyis 962 embernek elegendő helyet kellett biztosítaniuk. A Titanic négy pótmentőcsónakkal meg is toldotta a rendelkezésben előírtakat, így a befogadóképességük 1176 személyre terjedt ki. Ez azonban még mindig csak harminc százalékát tette ki a hajó teljes kapacitásának. A tragédia következtében ezt az elavult szabályt megváltoztatták.
    

Az egyik mentőcsónak a túlélő utasok egy részével
A Titanicot 1911. május 31-én, negyed egykor tették vízre, és tíz hónapig tartott, míg teljesen felszerelték. 1912. április 2-án indult el próbaútjára, a célállomás Southampton volt. A próbaút során rutinműveleteket hajtottak végre rajta: mekkora ívben képes megfordulni, mekkora sebességgel képes haladni, és a legfontosabb, milyen gyorsan képes megállni. A Titanic jelesre vizsgázott, minden klappolt, hozta a papírformát.
Április 3-án éjfél előtt a hajó megérkezett Southamptonba, ahol a 44-es számú kikötőben még hat napig várakoznia kellett. Április 10-én 12 órakor innen indult el Cherbourg-Octeville-be. A southamptoni kikötőben majdnem összeütközött a New York óceánjáróval. Két helyen, Cherbourgban és Queenstownban vett fel utasokat, majd innen New York felé vette az utat. Három nap eseménytelen hajózás következett a nyugodt óceánon. A hajó folyamatosan növelte a sebességét, úgy tűnt, képes lesz majdnem egy nappal korábban, április 16-án, kedden célhoz érni.

Forrás: VS
 

FEL