Régóta várta a karatés világ azt, hogy direktebb formában lehessen, tanórai keretben a karatét oktatni hazánkban. A 2017-es év elhozta ennek a lehetőségét is.
Sensei Csákvári László hétdanos karate mester elkészítette a karate általános és középiskolás kerettantervét. Az A.J.K.A (American JKA Karate-Do Szövetség) egyik magyar vezéralakja alapos munkát végzett, így lehetővé vált az iskolai oktatás.
– Voltak már korábban is próbálkozások, kerettanterv tervezetek ebben a témában. Mennyiben másabb az, ami most elkészült?
– A mostani kerettanterv csak a karatéra koncentrál, azokra a gyakorlatokra, amelyekre az általános és középiskolásoknak szükségük lehet. Természetesen ezeket ki lehet egészíteni, hiszen a testnevelő tanárok és az edzők annyira rutinosak, hogy meg tudják oldani, de a lényeg benne van.
– Karatéról beszélünk, arról a harcművészetről, amelynek számos irányzata van. Hogyan tudta ezt áthidalni a munkája során?
– A karate kerettanterv nem stílus-specifikus. Az alaptechnikák minden karatéban benne vannak, mindegy hogyan hívják, mindegy, hogy a stílusnak megfelelően a karatés hova teszi a kezét, de az oi tsuki oi tsuki legyen, az age uke pedig age uke. Így minden edző tudja, hogy a tananyagot mi köré kell szervezni, s mindenki a saját stílusának megfelelően oktathat. A lényeg a karate technikák megtanulásán kívül az a jellemfejlesztő erő, ami a karate mögött van, amit szeretnénk az iskolába bevezetni, és amivel szeretnénk az iskolai munkát segíteni, a neveltségi szintet javítani.
– A tantervben kiemelt szerep jut a nevelésnek. Az nem jelent e majd problémát, hogy olyan tanulóknak is gyakorolniuk kell a karatét az órákon, akik ezt nem szeretnék? Ugye, ez nem olyan, mint az önként vállalt edzésmunka a klubokban.
– A karate is úgy szerveződik, mint minden iskolai tananyag és kerettanterv. A tananyag megtanításán túl, célja a karate kerettantervnek egyrészt a kondicionális és koordinációs képességrendszer fejlesztése egy új sportággal, az eddigiektől eltérő módon, mely érdekességet hoz az oktatásba. Másrészt a jellemfejlesztés, amely minden BUDO művészetnek része, támogathatja az iskolák pedagógiai programját. Harmadrészt, kihasználva a karate önvédelmi jellegét, szeretnénk a magyar gyerekeknek egy olyan viselkedési attitűdöt átadni, mely lehetővé teszi, hogy szorult helyzetben tanulóink ne váljanak áldozattá. A karate ugyanakkor még véletlenül sem szeretné a többi sportágat kiszorítani, inkább színesíteni szeretnénk az iskolai sportági repertoárt. Szeretnénk a képességrendszert egy más sportággal fejleszteni akár a más sportágat űzőknél is. A karate ugyanis nemcsak az önvédelemről, ütésről, rúgásról szól, nemcsak a nevelésről, hanem annak a képességrendszernek a fejlesztéséről, ami a többi sportágban is szükséges. Más olyan oldalt is fejleszt, amit majd később a saját sportágában is hasznosítani tud, ártani senkinek nem fog.
– Sáfár Sensei említette, hogy iskolákban népszerűsítik ezt a programot. Van-e már olyan intézmény, ahol beindult az iskolai karate oktatás, és mik a kezdeti tapasztalatok?
– Nagyon nagy léptékű munkát kezdtünk el a nyáron a Magyar Karate Szövetséggel közösen. Összeírtuk azokat az edzőket, akik ebben a programban szeretnének részt venni. 140 edző vállalkozott arra, hogyha elindul a program, akkor részt vennének benne és tanítanák. Első körben azokra az iskolákra koncentráltunk, ahol már karate edzések folytak, hiszen itt már ismerik a karatét. Ezekben az iskolákban nagyon pozitív fogadtatásra talált a karate, nemcsak azok a gyerekek örülnek a lehetőségnek, akik már eddig is művelték, hanem az ő példájukat látva többen ismerkednek meg vele. Második körben a Klebersberg Intézményfenntartó Központtal közösen indítunk el egy irányt. Azokat a testnevelés órákat célozzuk meg, amelyek jelenleg ellátatlanok azért, mert nincs elég testnevelő tanár arra, hogy a megnövekedett óraszámokat letanítsák. Megegyeztünk, hogy amint ezt a törvény megengedi, a testnevelés heti öt órájának terhére maximum heti két órában az edzői végzettséggel rendelkező edzők taníthatnak karatét. A Magyar Karate Szövetség ezen a téren jól áll, hiszen 800 regisztrált karate edzővel rendelkezik.
– Térségünkben Gyulán van előrehaladott állapotban a program. Hogyan sikerült ezt megvalósítani?
– A polgármesteri hivatal és a Klebersberg Intézményfenntartó Központ Gyulai Tankerülete meghívására eljöttem Gyulára, és tartottam egy előadást a karate iskolai tanításának pozitív oldalairól. Ott volt húsz intézményvezető és Teleki-Szávai Krisztina, a KLIK vezetője. A visszajelzések alapján úgy tudom, hogy szinte minden intézményben elkezdték a pedagógiai programok átalakítását, annak érdekében, hogy a program fogadására képesek legyenek az iskolák. Ebben természetesen nagy szerepe van dr. Görgényi Ernő polgármesternek és Teleki-Szávai Krisztinának.
– Ha jól tudom, Sensei Csákvári László mester az első tanítványok egyike volt, aki a sensei Sáfár László nagymester vezette tanító iskolát elvégezte, ami egy teljesen amerikai szisztémára épülő oktatási anyag volt. Mennyire látszik ez a szemlélet, tudásanyag a kerettantervben?
– Természetesen megjelenik. Magyarországon nagyon sok jó karatés van, aki nagyon sok mindent tud, egyetlen rendszer sem tud nekik csodákat tanítani. Sáfár mester iskolája azért nagyszerű, mert a technikai képzésen kívül azt a hatalmas tudásanyagot is átadja, ami a világban korszerűnek számít. Olyan szisztematikusan és tudományosan rendszerezi és oktatja, amit sehol máshol nem lehet megtalálni, s ez tükröződik a karate kerettantervben.