A közösségi közlekedésben, az autós, kerékpáros és gyalogos közlekedésben is találunk nehézségeket, megoldásra váró feladatokat. Ezt abból is látjuk, hogy folyamatosan kapjuk a közlekedési problémákkal kapcsolatos lakossági jelzéseket és lehetséges megoldási javaslatokat.
A tömegközlekedés esetében a járatsűrűség, a városrészeken belüli közlekedés, a városrészek közötti átjárhatóság, a közintézmények, a vasútállomás elérhetősége, a járatok összehangolása és a bonyolult utas tájékoztatás kapcsán fogalmaztak meg kritikát a lakosok.
A településrészen belüli közlekedés fejlesztését szeretnék elérni Janimában, ahol kisebb ráhordó járatok beállítását kérik tőlünk az ott lakók, amelyek a főbb útvonalakra, körjáratokra szállítanák az utasokat. A településrészek közötti átjárhatóság nehézségeire is többen panaszkodtak. Megyerről Jaminába, Jamina és a Lencsési-lakótelep közötti mozgás szinte megoldhatatlan tömegközlekedéssel kényelmetlenség, hosszabb várakozási idő nélkül. De a sor hosszan folytatható, hiszen a Kórház, az Iskolacentrum, több középiskola és a Szarvasi úti bevásárló központ elérése is komoly logisztikai feladat, arról nem is szólva, hogy a menetrend a tanítási órák rendjét teljesen figyelmen kívül hagyja. Egy „diákbarát” város tömegközlekedésének figyelmet kell fordítania az iskolai előadások időpontjaira és a hétvégi, éjszakai járatok visszaállítását is meg kell fontolnia.
Városunk nagyvállalatainál dolgozók számára nyújthatna segítséget, ha a járatok indulási időpontjainál nagyobb figyelmet fordítanának a munkakezdési és befejezési időpontokra. Ezért javasoljuk, hogy a Vállalkozói Kerekasztal következő találkozóján ez a téma is kerüljön terítékre. A vállalkozások segítése, a munkavállalók egyszerűbb, gyorsabb munkába és onnan hazajutása valamennyiünk közös érdeke.
A Szent István tér autóforgalom előli elzárása nagyban átalakította Békéscsaba közlekedési rendjét. Nagyobb forgalmi terhelés esik a Derkovits sorra, a József Attila utcára, az Irányi és a Munkácsy utcára. A megnövekedett forgalmat irányítani hivatott jelzőlámpák még nincsenek teljesen összehangolva, így sok esetben feltorlódnak a járművek. Elég csak a Malom tér, Gyulai út, Árpád sor kereszteződésében a munkanapokon kialakuló forgalmi szituációkra gondolni. Mindezek mellett a szerda és a szombati napokon, a piacnál tapasztalható közlekedési káoszra is megoldást kell találni. Több lakossági jelzés érkezett az „ún” telezöldes csomópontoknál tapasztalható sorokra illetve veszélyekre. Ilyen többek között a Petőfi-Bartók kereszteződés. A Szerdahelyi úti aluljáró üzembe helyezésével megfontolandó a Szabolcs utca- Szerdahelyi és a Szerdahelyi- Kazinczy utcai kereszteződések forgalmi rendjének átalakítása.
Biztosak vagyunk benne, hogy a felsoroltakon kívül több problémát is ismernek városunk lakói. Ennek összegyűjtésére létrehoztuk a bekescsabakozlekedes@gmail.com e-mail címet, amelyre várjuk a csabaiak észrevételeit és javaslatait a közlekedéssel kapcsolatban. A célunk, hogy valós kép alakuljon ki a problémákról és szakemberek bevonásával olyan közlekedési útvonalak, olyan menetrend alakuljon ki, ami a legtöbb békéscsabai érdekét szolgálja – főleg ha figyelembe vesszük azt, hogy évről évre 100 milliós nagyságrendben támogatja az önkormányzat a helyi közlekedést.
Az MSZP Békéscsabai Szervezetének nevében:
Miklós Attila
elnök