A Közép-Kelet Európában élők 60 százaléka már használ fizetési alkalmazásokat, a megkérdezettek túlnyomó többsége, 80 százaléka szívesebben fizetne a bankkártya helyett okostelefonjával vagy tabletjével - derül ki a Mastercard által megrendelt tanulmányából - írja az MTI.
A kutatást a Mastercard megbízásából az IPSOS Kutatóintézet készítette 2016 nyarán. A felmérés a 20-50 éves, internettel és bankszámlával rendelkező lakosságra minden országban reprezentatív volt.
A felmérésből az is kiderül, hogy a fogyasztók jobb véleménynel vannak a digitalizációról a közép-kelet európai régióban (Ausztria, Bulgária, Csehország, Horvátország, Lengyelország, Magyarország, Románia, Szerbia és Szlovákia), mint a kontinens nyugati felén. A fogyasztók 70 százaléka elégedettebb a digitalizációval, és pozitívabban látja az innováció hatását a társadalomra, mint a Nyugat-Európában élők.
Az elemzésből kiderül az is, hogy Magyarországon a digitális szolgáltatásokkal, az online vagy mobillal történő számlafizetés kimagasló, az 54 százalékos átlag duplája a régiósnak. A magyar válaszadók 57 százaléka váltaná ki szívesen bankkártyáját okostelefonnal. A régiós átlaghoz képest többen vannak Magyarországon, akik személyi igazolványukat (29 százalék) vagy okosórájukat (21 százalék) használnák a bankkártya helyett.
A válaszok alapján a vásárlás hitelesítésére Európában már szinte mindenhol előnyben részesítenék az ujjlenyomatot a PIN-kóddal szemben, a magyarok még lelkesebbek az új technológia iránt, a válaszadók 40 százaléka használná ezt a megoldást. A magyar válaszadók nagyobb arányban, 70 százalékban bíznak a biometrikus hitelesítésben, a régiós átlag 61 százalék.
A régióban a fogyasztók 80 százaléka elégedett az innováció mennyiségével a közösségi média, az utazás, a vásárlás és a fizetési szolgáltatások területén, de az egészségügy, a közoktatás és a közösségi közlekedés esetében a régió minden országában szeretnének több ilyet látni.
A kutatás arra is rávilágított, hogy a fizetési alkalmazásokon belül a számlafizetésre fókuszáló megoldások a legnépszerűbbek. Azokban az országokban, ahol ilyen szolgáltatások elérhetőek, a megkérdezettek 65 százaléka használ is ilyet.