A regisztrációval a vállalkozás része lehet annak a gazdálkodói hálózatnak, ami a NAV megbízásából elvégez egyes speciális szakértelemhez, hatósági engedélyhez kötött feladatokat (takarítás, bontás, hulladék elszállítás). A sikeresen regisztrált kereskedők pedig első kézből juthatnak hozzá az árverésre kitűzött romlandó termékekkel kapcsolatos információkhoz – írja közleményében az adóhatóság megyei szervezete.
A NAV 2018 óta nemcsak a fizetési kötelezettségeket hajtja be, hanem általános közigazgatási végrehajtóként, közreműködő gazdálkodókkal végezteti el például a romos épületek bontását, lakásban felhalmozott szemét elszállítását, vagy épp az életveszélyessé vált növényzet visszavágását.
Ahhoz, hogy valaki közreműködőként vehessen részt, azaz a NAV megbízásából, munkadíjért végezhessen bontási, javítási, hulladék elszállítási, takarítási vagy egyéb feladatokat, regisztrálnia kell a NAV-nál. A regisztrációs adatbázisba minden olyan, Magyarországon gazdasági tevékenységet végző, a köztartozásmentes adatbázisban szereplő szervezet jelentkezhet, amely a regisztrációs adatlapon felsorolt teendőkhöz szakértelemmel, hatósági engedéllyel, illetve eszközzel rendelkezik. A jelentkező azt is kiválaszthatja, hogy az ország mely területén vállalna közreműködést. A névjegyzékből véletlenszerűen kiválasztott három szervezettől kér árajánlatot a NAV, melyek közül a legkedvezőbb ajánlatot adó vállalkozás kapja meg a feladatot.
Ugyanez a regisztrációs adatlap szolgál a végrehajtási eljárásban lefoglalt, értékesítésre kínált romlandó áruk árveréseiről való közvetlen információszerzésre is. A NAV a romlandó dolgot soron kívül értékesíti, amelyre meghívja a nyilvántartásban szereplő közreműködő kereskedőket.
Regisztrálni mindkét nyilvántartásba elektronikusan a „KSZ Kérelem a közreműködő szervezetek nyilvántartásba vételéhez” elnevezésű adatlapon lehet. Az eljárással kapcsolatban további információk az 56. számú információs füzetben találhatóak.