– A munkafolyamat kezdetén, a felmérés után aszfaltmaróval 4-5 cm mélyen foltokat marnak az útba a szakemberek, majd egy járda-finisherrel építik vissza a meleg aszfaltot, ezzel igyekszünk az utazáskomfortot javítani a szakaszon – fogalmazott a behir.hu-nak Hunya Péter.
A képeken Hunya Péter és a járda-finisher látható:
Az osztályvezető elmondta, hogy az útburkolat minőségét az időjárási tényezők, valamint a nagy forgalom együttesen roncsolják. Kiemelte: kisebb-nagyobb repedések kialakulása után a víz is bejut a burkolatba, és onnantól kezdve egy erőteljesebb romlás kezdődik, melyet az ehhez hasonló javításokkal mérsékel a Magyar Közút.
– A jelenlegi munkavégzés a Magyar Közút Nonprofit Zrt. saját kivitelezésében történik, de például a járda-finishert azt béreljük. A munkatársak pedig gyakorlatilag útüzemeltető szakmunkások, akik általában sok mindenhez értenek, a gépkezeléstől a kézimunkákig – hangsúlyozta Hunya Péter, majd a finanszírozásról és a megbízások módjáról kérdeztük a szakembert.
Mint mondta, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. egy állami cég, melynek 19 vármegyei igazgatósága van, az azokhoz tartozó mérnökségekkel. A vállalat tehát állami megrendelések alapján végzi a munkáját.
– Egy támogatási szerződést kapunk, amiben van egy megbízási összegünk, ez alapján próbáljuk az utakat fenntartani. Természetesen fölmérjük rendszeresen, hogy hol vannak a legnagyobb problémák és igyekszünk ebből a keretből a legtöbbet kihozni – mondta.
Hozzátette, hogy a burkolatkarbantartás költséges folyamat, de ezenkívül ők végzik az olyan üzemeltetési feladatokat is, mint az általános tisztítások, bizonyos növényzetápolási munkák és a téli időszakban a síkosságmentesítés, hóeltakarítás. Emellett útellenőrzést végez a cég négy Békés vármegyei mérnöksége (Gyomaendrőd, Orosháza, Sarkad, Békéscsaba), ami burkolatellenőrzést, útkörnyezet-ellenőrzést, kresz-táblák meglétét, állapotfelmérését jelenti. Forgalmasabb utakon akár naponta is megjelenik a nagy narancssárga jármű, amit az alábbi galéria elején is láthatnak.
Hunya Péter arról is beszélt, hogy a Magyar Közút a Magyar Falu Programon belül a Békéscsaba és Doboz közötti szakaszon a hídnál lévő gyulai kereszteződéstől, Doboz belterületének közepéig is végez majd teljesfelületi burkolatfelújítást, előreláthatólag júliustól.