– Húsz versenyző 30 hajóval nevezett; a versenyzők többek között Gyomáról, Mezőberényből, Hatvanból, Tokodról, Kaposvárról és Sarkadról érkeztek – mondja a sarkadi származású Vezér Ferenc. A gyomaendrődi Székely Mihály Modellező és Sportklub tagja, egyben a verseny vezére hozzáfűzi, rengeteg csatahajó, jacht, tolóhajó, tűzoltóhajó, rendőrhajó, Titanic, egy hatalmas jégtörőhajó (ami nem a Titanic), egyedi gőzhajók, repülőgépanyahajók, tengeralattjáró – amely merülni is fog, és természetesen feljön a víz alól – bont a programon vitorlát.
Tűzoltóhajó (Fotó: Such Tamás / behir.hu)
Az egyik leglátványosabb és legnépszerűbb a Titanic 1:100 méretarányban kicsinyített mása. A mintegy 2 méter 69 centiméter hosszú, és 21 centiméter széles, 75 centiméter magas modell a kaposvári Furman András – aki szintén a gyomai klub tagja – élete első megépített hajója.
– Gyermekkorom óta foglalkoztat az óriás hajó legendája – meséli. – Idővel beleástam magam a történelmébe, a technikai részleteibe és úgy gondoltam, nekem kell egy ilyen. Noha méretben már nem fog nőni, de még nincs kész, még több apró részelettel bővítem.
Szerinte az eredetit sehogy sem lehetett volna megmenteni, ugyanis annak is ugyanaz volt a fő problémája, mint a sajátjának – ami a vízen 55 kilós –, hogy nagy sebességgel irányíthatatlan. Mivel nagyon hosszú, és amikor teljes sebességgel közlekedik, akkor a kormánylapát igazából csak a vizet csapja és nem fordul el.
Közben az egy szinttel lejjebb lévő Csónakázótón már javában zajlik a verseny. Megtudom, sajnos ezen a területen is némileg dívik a részrehajlás, ugyanis a jachtok sosem kapnak annyi pontszámot, mint a hadihajók, mivel a versenybírók egy kicsit elkötelezettebbek a hadihajókkal szemben.
Vezér Márta, Vezérné Molnár Éva és Vezér Ferenc – Fotó: Such Tamás / behir.hu