2018. szeptember 1-jétől elindul a Magyar Horgászkártya regisztrációja, amely 2019. január 1-jét követően azonnal kiváltja a jelenlegi papíralapú horgász igazolványt, majd a kapcsolódó szövetségi elektronikus alkalmazásokkal fokozatosan egyszerűbbé és gyorsabbá, valamint átláthatóbbá teszi az ügyintézést és az adminisztrációt. A MOHOSZ a 2019. január 1-jétől fennálló közfeladat-ellátási kötelezettségének is megfelelve hosszú távon számos, a horgászat elérését megkönnyítő elektronikus szolgáltatást kíván biztosítani a horgászoknak és a horgászszervezeteknek, s ezek egyik elérési eszközeként, valamint az ellenőrzés és az azonosítás egyszerűsítéseként vezeti be a személyazonosító igazolványhoz hasonló formátumú plasztikkártyát.
Magyarországon a horgászat az egyik legnépszerűbb szabadidős tevékenység, s az elmúlt évek dinamikus létszámnövekedésének eredményeként a nyilvántartott horgászok száma mára meghaladja a 460.000 főt. A jelenleg 26 tagszövetséget, 13 speciális jogállású gazdasági társasági tagot és 1169 horgász egyesületet tömörítő MOHOSZ Magyarország legnagyobb, hálózatos felépítésű civil szervezete, amely szerteágazó érdekvédelmi-érdekképviseleti, sportági szakszövetségi és ágazati koordinációs tevékenységet lát el, s a stratégiai célok alapján a sporthorgászat mindenkori lehetőségének támogatása mellett mindezt egyre hangsúlyosabban a horgászok minőségi kiszolgálásának érdekében.
A horgászat jelentőségét a Magyar Kormány is felismerte és 2010 óta számos kiemelkedő jelentőségű intézkedéssel támogatta és jelenleg is támogatja a magyar sporthorgászat és a hazai horgászturizmus fejlesztését. 2013-ban az új halgazdálkodási és halvédelmi törvény elfogadása megteremtette az alapokat az állami tulajdonú természetes vizek esetében a halgazdálkodás jogának horgászszervezetek részére történő folyamatos átadására, és azokon a kereskedelmi halászat 2016-tól általánosan bevezetett megszüntetésére. Az orvhalászat bűncselekménnyé történő nyilvánítása, az állami okmányok értékesítésének egycsatornássá tétele, majd a hal áfájának csökkentése után jelenleg a MOHOSZ részére 2019. január 1-jétől átadandó közfeladatok és azok biztonságos finanszírozásának a meghatározása történik, mely feladat ellátása az állam felé is megköveteli a naprakész, hiteles nyilvántartások biztosítását.
Mindezen kötelezettség egyértelműen elvárja a horgászokat kiszolgáló infrastruktúra fokozatos fejlesztését is. A horgászszervezetekkel való folyamatos egyeztetések és a kormány által kezdeményezett 2018. évi, a horgászat jövőjéről tartott konzultáció is megerősítette, hogy a horgászok a horgászat környezettudatos fenntartása érdekében a fejlesztések mellett fontosnak tartják a hiteles nyilvántartást és ennek eszközeként a horgászkártya bevezetését, mely intézkedés egyértelmű, 98%-os támogatottságot kapott.
A fenti célok elérése érdekében a MOHOSZ a tervezett intézkedések első lépéseként bevezeti az elektronikus személyi regisztrációt és ehhez kapcsoltan a személyre szabott Magyar Horgászkártyát. Az így létrejött, a legszigorúbb adatvédelmi elveknek is megfelelő elektronikus nyilvántartás a horgászok általános személyi és szervezeti azonosításában ad segítséget, egyben megteremti az állami horgászjegyek kiadásának alapját és a naprakész egyesületi tagnyilvántartást is.
A regisztráció és a horgászkártya kiváltása már 2018. szeptember 1-jétől lehetséges, 2019.január 1-jét követően pedig az egyesületi tagságra kötelezett, a MOHOSZ szervezeti rendszerébe tartozó horgászok esetében a horgászat gyakorlásának, egyben az egyesületi tagság létesítésének, megújításának, valamint az állami horgászjegy kiváltásának az általános és előzetes feltétele lesz. Az előrehozott regisztráció fő célja, hogy a regisztrációk időben jobban eloszoljanak, és így ne az év elején összpontosuljanak. Ezáltal a horgászok gyorsabban hozzájuthatnak majd a horgászkártyájukhoz és az egyéb horgászati okmányokhoz is.
Az egyszeri, a kártya teljes érvényességi idejére szóló regisztrációs díj, amely tartalmazza a horgász baleset biztosítás díját, valamint a QR-kód alapú horgászkártya előállításának árát és annak a horgász számára történő postai eljuttatását is 1.732 Ft+ÁFA, azaz 2.200 Ft. A MOHOSZ a horgászkártya kiváltásából származó bevételeket kizárólag az elektronikus regisztrációt is biztosító komplex informatikai rendszer, az Egységes Horgász- és Horgász Szervezeti Informatikai Szolgáltató és Támogató Program (HORINFO) fejlesztésére, a felhőalapú adatnyilvántartás létrehozására, valamint a projekt sikeres lebonyolításához szükséges költségek finanszírozására, továbbá a horgászok személyi- és a horgászszervezetek szervezeti ösztönzőinek biztosítására használja fel. A horgászkártya érvényességi ideje 5 év (2018. évi sikeres regisztráció esetén 6 év).
A horgászkártya már indulásától kezdve több kedvezményt is nyújt tulajdonosának. A horgászkártyával rendelkező horgászok számára 2018. szeptember 1-jétől több változatban is elérhetővé válik a T-Systems speciális Horgász Díjcsomagja, mely kedvezményes díjszabású hang és mobilinternet előfizetést tesz lehetővé. 2019. január 1-jétől pedig minden horgászkártyával rendelkező horgász automatikusan az UNION Biztosító Horgász Balesetbiztosításának biztosítottjává válik.
Az előrehozott regisztrációt a MOHOSZ azzal is támogatja, hogy a horgászok ösztönzésére a 2018. szeptember 1. és 2018. december 4. között regisztrálók és díjbefizetők között a nyereményadót is tartalmazóan minimum bruttó 15 millió értékben, összesen 100 jelentős nyereménnyel nyereménysorsolást biztosít, melynek főnyereménye egy Toyota RAV4 Hybrid személygépjármű, illetve egy kétszemélyes floridai horgászüdülés. A horgászok támogatása és a díjfizetés megkönnyítése érdekében a MOHOSZ 2019-ben nem emeli az egységes szövetségi hozzájárulás díját és az egyesületi tagdíjminimum mértékét, valamint ismételten nem tett javaslatot az állami horgászjegy díjának emelésére sem.
A regisztráció, kapcsoltan a Magyar Horgászkártya igénylése az erre a célra kialakított többnyelvű online regisztrációs felületen, a www.mohosz.hu oldalon érhető el. Az online regisztráció és igénylés elvégezhető bármely típusú elektronikus eszközről, és segítségül a személyes támogatás is lehetséges a magyarországi Digitális Jólét Program Pontokon. A regisztráció maximum 15 percet vesz igénybe. Annak érdekében, hogy a horgászkártya kiváltása a számítógéppel, vagy okostelefonnal nem rendelkezők, vagy megfelelő informatikai ismerettel nem bíró horgászok számára is zökkenőmentes legyen, az adminisztráció személyesen (offline) is elvégezhető valamennyi, az állami horgászjegy értékesítésében eddig is részt vevő és a támogatást vállaló horgászszervezetnél, valamint azok regisztrációs pontjain. Ebben az esetben a regisztrációs pontok munkatársai végzik el a regisztrációt és a horgászkártya igénylést a helyben átadott iratok alapján. A MOHOSZ valamennyi, a feladatban közreműködő regisztrációs pont számára tájékoztatási és oktatási anyagot, valamint 300 Ft/kártya költségtérítést biztosít a zökkenőmentes lebonyolítás érdekében, továbbá minden tagszövetségének biztosítja a feladathoz szükséges valamennyi informatikai eszközt is. A regisztrációs pontok pontos címlistája és azok nyitvatartási ideje a MOHOSZ weboldalán 2018. szeptember 1-jétől folyamatosan aktualizált formában szintén elérhető lesz.
A tervek szerint a horgászkártya mögötti nyilvántartás segítségével fokozatosan az összes eddigi további papíralapú horgászokmány és dokumentum, így az egységes szövetségi hozzájárulási bélyegek, az állami horgászjegy és területi jegyek is kiválthatóvá válnak, legtovább a papírlapú fogási napló fennmaradása várható. A regisztráció támogatására a bevezetés indításától megkezdi működését a bárki által elérhető telefonos információs ügyfélszolgálat is. Az ügyfélszolgálat munkanapokon 8:00-tól 16:30-ig hívható a +36 59 324 432 telefonszámon. Az online ügyfélszolgálat az e-mail címen is várja a felmerülő kérdéseket.
Cikk: www.nyito.mohosz.hu