Közel tíz éve Magyarországon megjelent a Black Friday. A nagy leárazások "ünnepe" évről-évre indítja el a nagy karácsonyi vásárlási dömpinget. Az idei drasztikus energetikai krízis és az egyre erősebb fogyasztói árérzékenység mellett nagy kérdés, hogy mit hoz idén a Black Friday.
Jagodics Rita kereskedelmi marketingszakember már harmadik éve vizsgálja a kezdeményezéshez kapcsolódó vásárlási szokásokat, és a közel 2100 fős felmérés alapján állapította meg, hogy idén jelentősen felértékelődik az akciós szezon szerepe.
– Izgalmas és tanulságokat ígérő időszak elé nézünk a keresleti igények és kínálati piac összekapcsolódása tekintetében. A felmérésben részt vevők jelentős része, 44 százaléka kisebb mértékű leárazásokra számít a korábbi évekhez képest, ugyanakkor megközelítőleg ugyanennyi százalékuk nyilatkozott úgy, hogy idén még jobban figyeli az árakat, kedvezményeket. Kereskedői oldalról ez nemcsak feladatokat, hanem lehetőségeket is jelent, hiszen egyértelmű, hogy a valóban jó akcióknak a szokottnál is nagyobb lesz a vonzereje. Minderre pedig ráerősít az is, hogy csökkent a külföldi webshopokból történő rendelés iránti nyitottság – mondta a szakértő.
Jagodics Rita szerint ennek mérséklődése mögött a pandémia tanulságai húzódnak: az elmúlt évek egészségbiztonsági korlátozási, a személyes boltba járás akadályoztatása miatt jelentőset ugrott az online kereskedelem és azon belül a külföldi oldalakról történő rendelés volumene is; ezzel egyidőben viszont nőtt a problémás – későn vagy minőségileg kifogásolt – kiszállítások száma, amelyeknél a külföldi weboldalak esetén sokszor nehéz volt a panasz érvényesítése. Csökkent tehát a bizalom, ami pedig a hazai kereskedőknek ad bővülési teret.
Összehasonlításképpen: tavaly a megkérdezettek közel fele nyilatkozott úgy, hogy többet vásárolt online, mint korábban, idén ez a szám mérséklődött 20,5 százalékra; ami pedig a külföldi oldalakat illeti, a válaszadók több mint kétharmada – 62,1 százaléka – elzárkózik ettől, nem tervez ilyen oldalakról rendelni.
A fenti eredményeket látva nem meglepő, hogy több figyelmet fordítanak az emberek a különböző akciókra, így az elmúlt években sokak által pusztán marketingfogásnak titulált Black Friday-re is.
– Ahogy 2021-ben, úgy idén is megkérdeztük, tervezik-e az ajándékok beszerzését erre a napra ütemezni. Míg tavaly csak 13 százaléknak voltak ilyen tervei, idén ennek aránya már 20 százalék. Az esemény továbbra is megosztó, de nőtt tehát a kereslet az akciók nagy napja iránt, a vásárlók jelentős része már fogott ki jó leárazásokat ezen a napon – magyarázta a szakember, hozzátéve, hogy mindez persze nem váltja ki a Fekete Péntek és az ünnepek közti felhajtást, reklámáradatot és vásárlási hullámot. Több mint 41 százalék a november végi Black Friday-t és a karácsony előtti akciókat egyaránt szeretné majd kihasználni.
Forrás: VG