Mobil nélkül a figyelem az autómobilé, vele a baleseteké a főszerep

2017. november 8. 07:04 | Horváth Szabolcs

Egy ártatlan telefonhívás vagy egy röpke üzenetküldés is jelenthet halálos veszélyt, ha autóvezetés közben történik. Erre hívta fel kedden a fiatalok figyelmét Békéscsabán a baleset- megelőzési bizottság. A már jogosítvánnyal rendelkező középiskolások előadásokat hallhattak a biztonságos közlekedésről, majd sajátos tesztfeladatokkal próbálhatták ki, mennyivel csökken a koncentrációs képességük, ha a volán mellett ülve mobiloznak.

A gyakorlati feladat kerettörténete a városi közlekedés volt. Egy olyan szituációt feltételezett, amikor vezetés közben azonnal fel kell venni a mobilt és kérdésekre kell válaszolni. Parkolásnál és menet közben kellett megadni a helyes választ.

Forgatásunk idején a vállalkozó szellemű sofőr a gyalogost vagy kerékpárost szemléltető bóját már a gyakorlati rész elején elütötte és még a kérdésekre sem adott jó válaszokat. Az egyik fiatal próbálkozónak első alkalommal két és fél perc alatt sikerült megtennie a pályát. Mobillal a kézben komoly változás történt, az óra három perc harminchét másodpercnél állt meg.

A középiskolás fiatalember elárulta, ő napi rendszerességgel ül a volán mögött és még így is megterhelő volt számára a feladat.

- Nehezebb volt koncentrálni a válaszadásra és a manőverek közben a bóják figyelésére is. Mindkettő nagyon nehéz volt így - mondta Szász Richárd.

A baleset-megelőzési bizottság egy kutatásnak köszönhetően le is mérte, hogy mennyire veszélyes mobilozni vezetés közben. Az eredmény szerint nagy mértékben nőtt a vezetési idő és közel 25 százalékkal a hibák száma, még akkor is, ha a sofőr kihangosítva használta a telefont.

- Ezzel bizonyítani tudtuk azt, hogyha nem kifejezetten a közlekedési feladatokra figyelünk, akkor a hibázás lehetősége jócskán megnő – fogalmazott Dobókői György, a Békés Megyei Baleset-megelőzési Bizottság társelnöke.

Ez egy komoly baleseti forrás és ok - mondták a szakemberek a sajtótájékoztatón. Példaként hangsúlyozták, egy autó 50 km/óránál egy másodperc alatt 17 métert tesz meg.

- Egy lakóépület mögül kihaladó kerékpáros elütése elkerülhető, ha az objektív észlelését követően vészfékezünk. Viszont az egy másodperccel meghosszabbodott reakcióidő mellett a kerékpáros elütése biztosan bekövetkezik - nyilatkozta Püski Attila igazságügyi műszaki szakértő.

A Békés megyei baleseti számokról is szó volt a rendezvényen és arról, hogy ezek közül mennyi az, ami figyelemeltereléséből adódott, és hány 17 és 21 év közötti fiatal volt az okozók között.

- A 475 balesetből ebben az évben ez a korosztály 21-et okozott. Ami biztos, hogy, hogy négyen mobiltelefont is használtak. Azt nem tudjuk megmondani, hogy mennyivel többen, de négyen biztosan - fogalmazott Hudák Pál rendőr ezredes, a Békés Megyei Baleset-megelőzési Bizottság elnöke.

A középiskolások egy rövid elméleti oktatáson is részt vehettek a programon. A baleset-megelőzési bizottság tovább folytatja a gyakorlati bemutatókkal kiegészített figyelemfelhívó rendezvényeket ebben a hónapban és decemberben is, amikor az ittas járművezetés kerül középpontba.

 

 

 

További programok »

FEL