A Quintessence Pálinka- és Párlatverseny abszolút győztese az Árpád Pálinka

2018. január 25. 15:41 | Mikóczy Erika

Rekordszámú nevezéssel rendezték meg a szakmailag elismert, nemzetközi Quintessence Pálinka- és Párlatversenyt. A megmérettetésen Magyarország 38 legjobb kereskedelmi pálinkafőzdéje is képviseltette magát. Az 1739 nevezett tételből 28 minta a békéscsabai Árpád Pálinka termékeiből került a 28 fős szakmai bíráló csapat elé. A verseny háromnapos zsűrizése során, egy-egy versenymintát minimum 6 bíráló értékelt. A csabaiak mindegyik termékét éremmel díjazták: 5 Champion-díj, 11 aranyérem, 12 ezüstérem és 5 bronzérem a verseny mérlege. A megmérettetés abszolút győztese az Árpád és Vadászpálinka brand lett.

Az elismeréseket az Árpád Pálinka tulajdonosai, Nagy Árpád és nővére, Hegedűs Mónika a hétvégén vehette át a Lillafüreden megrendezett gálán. Hogy honnan indult mindez, és hogy mi a titka a jó pálinkának, arról Nagy Árpáddal beszélgettünk.

 

–  Úgy hírlik a családjukban a pálinkakészítés apáról fiúra öröklődött. Milyen gyökerekből ered az Árpád Pálinka története?

 

– A családunkban öt generációra visszamenőleg minden elsőszülött fiút Árpádnak hívnak. Amikor tíz évvel ezelőtt azon gondolkodtunk, hogy a bérfőzésen túl kereskedelmi pálinkákat is készítsünk, nem volt kérdés, hogy Árpád Pálinka lesz a neve. Szerettünk volna egy olyan hagyományos nevet adni a brandünknek, mint amilyen maga a pálinka-készítés is, amely nálunk szintén apáról fiúra szállt. Ötödik generáció óta vannak emlékeink arról, hogy a családunkban minden Árpád főzött vagy főzetett pálinkát, de üzletszerűen elsőként édesapám foglalkozott vele.

 

–  Hogyan adták át egymásnak a családban a pálinkafőzés szeretetét?

 

Ma is két lábon áll a családi birtok, az egyik a mezőgazdaság, a szántóföldi növénykultúra, a másik a pálinkafőzés. A szüleink tudatosan ezek szeretetére neveltek bennünket. A testvéremet, Mónit kertészeti-, agrár-irányba indították el, a szántóföldek és a gyümölcstermesztés felé. Utána pénzügyi és marketing diplomát is szerzett, és így tíz éve ő lett a cég kereskedelmi és marketingvezetője. Engem tudatosan a vidékhez neveltek a szüleink, és gyakorlatilag húszéves korom óta főzök pálinkát. Amikor pályát kellett választani, kérdés sem fért hozzá, hogy én ezzel kezdek foglalkozni. Nagyon megszerettem, igazából nem is munka számomra a pálinkafőzés, hanem hobbi.

 

– Amellett, hogy a cég résztulajdonosa, pálinkafőző-mesterként tevékenykedik benne. Hogyan lesz valaki a pálinkafőzés mestere?

 

– Amikor elkezdtem ezzel foglalkozni, Magyarországon még nem volt ilyen szakirányú felsőfokú képzés. OKJ-es képzés létezett, de a főzők leginkább önképzés és a mindennapi munka során tettek szert ismeretekre. Később aztán – amikor a pálinka kezdte ismét reneszánszét élni – dr. Panyik Gáborné, az akkori Corvinus Egyetem szeszipari tanszékének a vezetője elindított egy pálinkamesteri, pálinkabírálói képzést. Az első között jelentkeztem ezekre a tréningekre, olyan főzőmesterekkel együtt, akik régóta ismerték már a szakma szinte minden csínját-bínját. Itt nem annyira a pálinkafőzés módja, hanem az érzékszervi bírálat kapott hangsúlyt, megnéztük, hogy lehet szebben, jobban is készíteni ezeket a termékeket. Egyre több pálinkafőzde alakult, az új főzdék pedig keresték a főzőmestereket, ezért az igényekből kiindulva – nagyon helyesen – pálinkamesteri képzést indítottak az egyetemen, ahonnan ma már diplomás főzőmesterek kerülnek ki. Most a nővérem is idejár, én azonban arra a széleskörű szakmai tudásra építek, amelyet 20 éves korom óta folyamatosan felépítettem.

 

–  Mi a titka a minőségi pálinka készítésének?

 

–  Sok titok van, nekünk az is a mottónk, hogy „ezernyi apró részlet palackba zárva”. Az egyik legfontosabb ezek közül az, hogy minőségi pálinkához minőségi gyümölcsre van szükség. Korábban, azért hogy a lehullott, rossz gyümölcs se vesszen kárba, sokan abból főzettek pálinkát. Ma már nemcsak a kereskedelmi főzdék, hanem nagyon sok bérfőzető is úgy gondolja, hogy jó minőségű gyümölcsből lesz a jó pálinka. A pálinka minőségét 60-70 százalékban ez határozza meg. A legjobb főzdék úgy tudnak kiemelkedni, hogy olyan főzőmestert foglalkoztatnak a legkorszerűbb főzőberendezések mellé, aki nagy fajtaismerettel rendelkezik, és óriási szakmai rutinnal. Mivel gyümölcsről van szó, nagyban befolyásolja a végeredményt az is, hogy melyik évben milyen a gyümölcstermés minősége.

 

–  Évről évre új ötletekkel, új ízekkel és új dizájnnal állnak elő. Hogyan születnek ezek az ötletek?

 

–  Két alappillére van a cégnek, az egyik a szakmai háttér, amiért a vezetésemmel működő, igen jó szakmai gárda felel. Mi figyelünk a pálinka minőségére, mennyiségére. A másik alappillér a kereskedelem, a marketing, a reklám és a design, amiért a nővérem felel. Mivel testvérek vagyunk harmonikusan, egymást kiegészítve, jó összhangban tudunk együtt dolgozni.  A honi pálinkás társadalomban az innováció az egyik legnagyobb fegyvertényünk. Móni hitvallása, hogy minden évben mutatni kell új, élenjáró termékcsaládokat, 5-10 évente pedig meg kell újítani a márka arculatát.

 

– Idén tízéves az Árpád Pálinka. Az elmúlt két-három évben kétszer lett az önök terméke Békés megye pálinkája, az önöké lett Magyarország legjobb pálinkája, kétszer lettek az Ország Legeredményesebb Pálinkafőzdéje. A hétvégén pedig a nemzetközi Quintessence Pálinka- és Párlatversenyen lettek a verseny abszolút győztesei. Mit jelentenek önöknek ezek az elismerések?

 

– Természetesen örülünk, hogy ilyen módon is elismerik a munkánkat. Visszagondolva: tíz éve azon izgultunk Mónival, hogy legyen meg az első érmünk egy pálinkaversenyen. Azóta már sokat begyűjtöttünk – teher, de édes teher, hogy folyamatosan benne legyünk az első háromban, ugyanakkor ez komoly kihívás és felelősség is. Most 11 aranyéremből hat olyan kategóriában szereztünk aranyérmet, illetve Champion-díjat, amelyből nagy palackszámban készítünk termékeket. A Quintessence Pálinka- és Párlatverseny az egyik legszakmaibb verseny, jó érzés volt itt abszolút győztesnek lenni. Most mérföldkőhöz értünk, húzunk egy vonalat. Ebben az évben a versenyzést háttérbe helyezzük, a tízéves évfordulóra koncentrálunk, új termékekkel készülünk, azzal köszönjük meg a fogyasztók, bérfőzetők belénk helyezett bizalmát. Szeretnénk jobban nyitni a külföld felé,  emellett továbbra is nyitva áll a pálinkatanyánk ajtaja mindenki számára, legyen szó szakmai segítségről vagy kóstolásról.

 

További programok »

FEL