Így segíthet a szabadtéri tanulás a diákoknak és a tanároknak

2021. december 19. 17:22 | behir.hu

Bár télen talán kevésbé lehet aktuális, de már heti egyetlen óra szabadtéri tanulás is óriási hatással lehet a gyerekek eredményeire, miközben növeli a tanárok munkával való elégedettségét. Erre mutatott rá egy most publikált tanulmány, amelyben a brit Swansea Egyetem kutatói három dél-walesi általános iskola tanulási eredményeit elemezték.

Ma már bebizonyosodott, hogy a legtöbb ember számára előnyös, ha természetes környezetben, a szabadban végez bármilyen tevékenységet. A fák, a vadon élő állatok és a parkok csökkenthetik a stresszt, segíti a koncentrációt, növeli a motivációt, valamint javítja a fizikai és mentális egészséget, elősegítve a testmozgást. A szakemberek szerint minél több időt töltünk a szabadban, annál jobb.

Egy 2014-es tanulmány például azt találta, hogy egy hét szabadban töltött kemping visszaállíthatja a test óráját, a természetes alvási szokásokkal együtt. Egy másik tanulmány pedig az állapította meg, hogy akár egyetlen hétvége is elég ehhez, szóval érdemes elkezdeni a sátor és a kempingszék bepakolását. A szabadban eltöltött idő pszichológiai előnyei, mint például a fokozott figyelem és a mentális felfrissülés, különösen vonzóak az oktatás és a tanulás szempontjából, ám nem kell az iskolákat az erdőbe költöztetni, hogy kihasználjuk ezeket.

– A Swansea Egyetem kutatói három dél-walesi általános iskola tanulási eredményeit elemezték, ahol az órákat legalább heti egy órában természetes környezetben tartották. – Azt találtuk, hogy a tanulók szabadságot éreztek az osztályterem szűk falain kívül – mondta Emily Marchant, a Swansea Egyetem Orvostudományi Kutatója és a tanulmány vezető szerzője a ZME Science online tudományos portálnak. – Úgy érezték, jobban ki tudják fejezni magukat, és élvezték, hogy többet mozoghatnak.

Hozzátette: azt is elmondták, hogy jobban elkötelezettek és pozitívabbak a tanulás során, míg sokan azt is elárulták, hogy a közérzetük és a memóriájuk is jobb. Bár a pedagógusok kezdetben szkeptikusak voltak a kísérleti programmal kapcsolatban, végül mégis úgy találták, hogy a szabadtéri tanulás javítja munkájukkal való elégedettségüket és személyes jólétüket.

– Összességében eredményeink rávilágítanak a szabadtéri tanulásban rejlő lehetőségekre, mint tantervi eszközre az iskolai elkötelezettség, valamint a gyermekek egészségének, jólétének és oktatási eredményeinek javításában – emelte ki Marchant.

Egy másik, a Frontiers in Psychology folyóiratban publikált, 2018-as tanulmány hasonló következtetésekre jutott, és azt találta, hogy a szabadtéri tanulás „természetes hatása" a 9-10 éves gyerekeket „figyelmesebbé és az iskolai munkájuk iránti elkötelezettebbé" tette. A kutatás azt is megállapította, hogy a tanárok csaknem kétszer annyi ideig tudtak megszakítás nélkül tanítani, mint egy későbbi, tantermi órán.

Forrás: origo.hu

További programok »

Tudomány

Nemzetközi összefogás a problémás internethasználat ellen

Úttörő európai projekt indult 14 ország 22 egyetemének összefogásával, amelynek célja, hogy okosalkalmazások segítségével csökkentse a digitalizáció káros hatását a fiatalok mentális egészségére. A BootStRaP (Boosting Societal Adaptation and Mental Health in a Rapidly Digitalizing Post-Pandemic Europe) projektben az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar kutatói is részt vesznek – Eötvös Loránd Tudományegyetem.
2024. május 17. 07:33
FEL