Fogyna, hízna? Így csinálja!

Az egészségünkért tenni mindig jó, nem beszélve arról az áldásos hatásról, hogy egyre jobb érzés belenézni a tükörbe. Emellett az ember elégedettebbé válik, és javul a közérzete is, részben talán az étrendkiegészítőknek köszönhetően. Sokan azonban nem tudják, hol a mérték. Mit, mikor, miért, és hogyan?

Naponta százezrek izzadnak a konditermekben. Van, aki azért, hogy megfeleljen napjaink szépségideáljának, más így próbál tüzet csempészni kihunyófélben levő kapcsolatába. A cél sokféle indíttatásból születhet meg, de egy biztos: sokan sokféleképpen próbálták már elérni az álomalakot, legyen szó vékonyabb derékról, vagy szélesebb vállakról.

 

Nem mindenkinek ajánlják 

 

Van, aki a futásra, más a súlyemelésre, valaki pedig az aerobikra esküszik, és a sportoló emberek körében egyre nagyobb divatnak számít különböző étrendkiegészítőket használni. A piac pedig hatalmas: a táplálékkiegészítőket árusító üzletekbe belépve az ember annyira elveszettnek érezheti magát, mintha legalábbis a Bakacsinerdőben bolyongana.

A Budakalász NB1-es felnőtt férfi kézilabdacsapatának tagjai például folyamatosan fogyasztanak különböző táplálékkiegészítőket, hiszen az edzések miatt szükség van a folyamatos ásványianyag pótlására  – tudta meg a hirado.hu Baski Sándortól, a csapat edzőjétől.

„Sűrűn megtörténik, hogy a profik étrendkiegészítőt szednek, azonban ez nem feltétlenül indokolt azoknál, akik mondjuk heti egyszer lemennek a terembe” – magyarázta Baski Sándor, testépítő. Az erőnléti edző így érzékeltette a különbséget: „először talán az alapokban kellene rendet rakni. Amíg a profi kézisek megisznak egy nap hat liter folyadékot, addig van olyan vendégem, aki eljön hozzám munka után edzeni, és azt mondja, hogy egész nap fél liter vizet ivott” – magyarázta.

 

Csodaszer márpedig nem létezik?

 

Rossz hír a notórius diétázóknak: azt a terméket még nem találták fel, amely zsírt éget. Olyan például létezik, amely segíti a zsírégetést, de ez esetben a „zsírégető” megnevezés nem helyes. „Nagyon fontos megjegyezni, hogy ezek az étrendkiegészítők mit sem érnek, ha nem tartjuk be az étrendet, és nem járunk el edzeni legalább hetente háromszor” – részletezte a Weider Professional Fitness Trainer elméleti és gyakorlati oktatója, sporttáplálkozási és táplálékkiegészítői tanácsadó, Szécsi Dávid.

lyen például az L-karnitin, amely csak néhány éve került a köztudatba, és egyelőre csak jókat mondanak róla: serkenti a sejten belüli anyagcserét, csökkenti a tejsavképződést, ami azt jelenti, hogy egy kemény edzés után nem érzünk olyan izomlázat, hogy kénytelenek lennénk úgy közlekedni, mint egy birodalmi lépegető. Emellett kíméli az izomfehérjéket, tehát segít az izomtömeg megtartásában, erősíti az immunrendszert és többek között segíti a szívizom működését is.

„A piacon lehet kapni 2-3000 milligrammos kiszerelésben is L-karnitint, de ismerek olyan embert, aki 4000 milligrammot fogyaszt el edzés előtt. Túladagolás esetén viszont enyhe hasmenéssel és halszaggal kell számolni” – intett óvatosságra a táplálkozási tanácsadó.

 

Tényleg kell az a shake edzés után?

 

Fehérjét valószínűleg sokkal többen fogyasztanak, mint L-karnitint, és valószínűleg jóval többen, mint ahány embernek valóban szüksége van rá.

„Akik nagyon egyoldalúan étkeznek, diétáznak, böjtölnek, vagy a vegetarianizmus valamelyik irányzatát képvilseik, róluk feltételezhető, hogy nem visznek be elég fehérjét” – világított rá a szakember.

Egy átlagos, nem túl megerőltető életvitelt élő ember naponta 1, kicsit aktívabb 1,5-2, egy testépítő 2-3, de még a 3,5 gramm fehérjét is elfogyaszt testsúly kilogrammonként. Fontos megjegyezni, hogy a húsok, halak, tojás, túró, tejtermékek és egyes gabonafélék is lehetnek fehérjeforrások, nem feltétlenül kell az életmódváltás legelső napján a boltba rohanni.

Szécsi Dávid felhívta a figyelmet arra, hogy a fehérjebevitelt csak akkor érdemes megemelni, ha nagyon intenzív edzést végzünk. Egy ilyen kimerítő edzés után például ezért láthatjuk az embereket a recepciónál shakerrel a kezükben sétálgatni, hiszen a fehérjeturmix a legjobb mód arra, hogy a kimerült szervezet leépítő folyamatát meggátoljuk, sőt, egy magasabb szintre emeljük.

„Sokat kérdezik, hogy a fehérje hízlal-e. Ugye mindennek van tápértéke, a fehérjéé grammonként 4,1 kalória. A szénhidrát és a fehérje kalóriaértéke nagyjából ugyanannyi, de egy gramm a zsíré például 9,3 kcal, tehát azzal érdemes lehet vigyázni” – figyelmeztetett a tréner.

Forrás: hirado.hu

Megosztás:

Címke: , ,